V roce 2010 jsme na podnět našeho kolegy MUDr. Jiřího Koťátka zorganizovali vzpomínkové setkání na první organizovanou jízdu od Rudolfina do Zbraslavi, která se konala v sobotu 3. dubna 1960. Po dalších deseti letech nám akci zatrhl Covid-19 a tak je potřeba nečekat, dokud nezavřou Prahu nadobro spalovacím motorům, pak už nebude co slavit.
Klub historických automobilů byl založen v Praze 3. dubna 1959 několika motoristickými nadšenci. Krátký čas se nazýval Archa klub, ale od roku 1961 neslo toto sdružení definitivní název Klub historických vozidel (KHV) při městském Automotoklubu Svazarmu v Praze. Byla to první organizace tohoto druhu v Československu.
Dle tehdejší zahraniční praxe se za historická považovala vozidla vyrobená do roku 1928. Veřejnosti se KHV představil poprvé 3. dubna 1960 ve výroční den svého založení propagační jízdou z Prahy od Rudolfina na Zbraslav a zpět. Startovalo a do cíle dojelo všech dvacet historických automobilů většinou tuzemské výroby. Akce měla velmi příznivý ohlas u diváků i v tehdejším tisku. Krátký šot přinesl i filmový týdeník.
Nic se nezměnilo ani na organizaci, zde stojí nestor veteránského hnutí a pamětník tehdejšího dění MUDr. Jiří Koťátko, redakce časopisu Motor Journal, Národní technické muzeum v Praze a eterán Car Club Praha.
Vzpomínková jízda po šedesátipěti letech bude přístupná historickým automobilům a motocyklům vyrobeným do roku 1930. Uskuteční se opět na začátku jara v blízkém termínu jako před šedesáti lety – a to v neděli 13. dubna 2025. Setkání a start účastníků bude opět před Rudolfinem na náměstí Jana Palacha. Trasa jízdy povede podle padesátileté tradice po Smetanově nábřeží, přes Palackého most na druhou stranu Vltavy a pak dále po Strakonické až do Lahovic. Na Zbraslavi všichni účastníci společně poobědvají a vyrazí do NTM Praha, kde v kinosále budou promítnuty dokumenty a promluví pamětníci.
Pro účastníky se připravuje úžasná upomínková plaketa od Martina Daška.
St. číslo | Vozidlo | Rok výroby | Jméno | Příjmení |
1 | Autocar | 1902 | Jiří | Hořice |
2 | Torpedo | 1907 | Josef | Kubišta |
3 | Le Zebre mod. A | 1909 | Pavel | Eliáš |
4 | Renault ax | 1910 | Jan | Egidy |
5 | Bugatti 13 | 1911 | Prof. Jan | Pirk |
6 | Douglas 2¾ HP | 1914 | Petr | Hošťálek |
7 | Ariel 5–6 hp V-twin | 1916 | Karel | Kupka |
8 | Bugatti 13 | 1922 | Jakub | Stauch |
9 | Sénéchal SS | 1924 | Kateřina | Kupková |
10 | Praga Piccolo | 1924 | Jindřich | Synek |
11 | B.S.A. H3 de luxe 557 | 1924 | Jan | Ulrich |
12 | Chevrolet Superior K | 1925 | Petr | Dražan |
13 | Salmson GS | 1926 | Milan | Vaníček |
14 | Bugatti 37 | 1926 | Stanislav | Profeld |
15 | Praga Picollo | 1926 | Jiří | First |
16 | Scott Flying Squirrel | 1927 | Martin | Dašek |
17 | NSU 251R | 1927 | Zdenek | Stuna |
18 | Laurin&Klement-Škoda 110 | 1927 | Petr | Šafář |
19 | BSA | 1927 | František | Kroupa |
20 | Oldsmobile Six | 1927 | Jiří | Patočka |
21 | Lincoln L | 1928 | Václav | Kafka |
22 | Ford model A | 1928 | Jan | Živný |
23 | SIMA -STANDARD | 1929 | Ivo | Daněk |
24 | Wikov 7/28 | 1929 | Petr | Kožíšek |
25 | MG M-Type Midget | 1929 | Emanuel | Vyskočil |
26 | Walter 6B Super | 1930 | Stanislav | Karger |
27 | OK | 1930 | Zděnka | Žáková |
28 | Čechie – Böhmerland 600 | 1930 | Arnošt | Nezmeškal |
Doprovod | ||||
29 | Aero 30 | 1934 | Ludek | Platil |
30 | Ogar 4 | 1937 | Tomáš | Rokos |
Přihlášky byly uzavřeny.