Renovace a restaurování skútru Čezeta
Renovace a restaurování skútru Čezeta
Renovace a restaurování skútru Čezeta

Vlastníte skútr Čezeta a rádi byste z něj měli výstavního veterána? Nebo je vaším cílem maximálně funkční motocykl, se kterým najedete spoustu kilometrů? Odpověď už jistě znáte. S tím ostatním, jak jednotlivé díly zrenovovat, opravit nebo nahradit, vám pomůže tato publikace. Kniha není jen dílenskou příručkou, kromě jiného vám poradí, jak zrenovovat veterána, abychom ho nejen vylepšili podle našich vlastních představ, ale i zhodnotili z historického hlediska a tím ho uchovali pro budoucí generace.

299  Přidat do košíku
Moravské a slezské závody a okruhy, Století moravského silničního závodění
Moravské a slezské závody a okruhy, Století moravského silničního závodění
Moravské a slezské závody a okruhy, Století moravského silničního závodění

Kniha připomíná bohatou motoristickou minulost na Moravě. Ožívají v ní motoristické události, podoby okruhů a místa závodění v celé škále dálkových závodů, závodů do vrchu i na městských okruzích. Morava a Slezsko byly v minulém století velice silným regionem v oblasti silničního závodního motorismu. Mnoho jejich závodníků se zařadilo mezi naše nejlepší jezdce historie a jména Bartoš, Malina, Staša, Sojka, Veřmiřovský či Ondřejík i řada dalších, patřila k tomu vůbec nejlepšímu, co psalo naši historii. Bez nich by kniha neměla potřebnou atmosféru.V motoristických knihovničkách by proto neměla chybět. Možná, že mladší čtenáři dnes ani nevědí, že žijí ve městě, v němž se závodilo. Leckdy ani moderní digitalizované archivy nedokáží doložit, jak města žila a co všechno se tam konalo. Nezbývá než věřit, že tato kniha, trochu napraví dluh generace našich otců.

399  Přidat do košíku
Spartak, Octavia, Felicia
Spartak, Octavia, Felicia

GRADA Publishing
Pevná vazba, formát 22 x 16,5 cm, 224 stran

Publikace připomíná dnes už legendární řadu osobních automobilů Škoda klasické koncepce vyráběnou v letech 1955 až 1971. Jejím prvním členem byl vůz Škoda 440 dodnes známý pod jménem Spartak, které nesl jeden z prototypů. Text a početné ilustrace čtenáři přiblíží vývoj a postupné proměny automobilů Škoda 440, 445, 450, Octavia, Octavia Super, Octavia Touring Sport, Octavia Combi, Felicia a Felicia Super, až po poslední model Octavia Combi ročníku 1971.

 

329  Přidat do košíku
Století motorismu
Století motorismu
Století motorismu

Vydaly Brněnské veletrhy a výstavy
Pevná vazba, formát A4, 140 stran

Po úvodních řádcích, které napsal ing. Petr Hrdlička, Csc, konstruktér Favorita, se před čtenářem začnou střídal kapitoly s důležitými letopočty, kterými jsme se zařadili do historie. Theodor Liebig, kopřivnický Prāsident, automobilky Praga, Škoda, Tatra až po brněnskou Zbrojovku, to je stručný výčet první části publikace. Společenské a sportovní akce přispívaly spolu s konstrukčními novinkami k dlouholetému vývoji motorismu. Autosalony, cílové jízdy, květinová korza, i speciály pro korunované hlavy, význačné karosárny – jsou další obsahem zajímavé kapitoly. V poslední části si čtenáři připomenou historii Masarykova okruhu od předválečných ročníků až po jednotlivé závody Mistrovství Evropy cestovních vozů a Mistrovství světa motocyklů.

399  Přidat do košíku
Černý Petr Auta socializmu
Černý Petr Auta socializmu

33 hracích karet s malovanými obrázky historických vozidel. Obsahuje návod ke hře. Hra je vhodná pro tři a více hráčů.

70  Přidat do košíku
Jan Němec: Motoristé na Šébru a pod Šébrem
Jan Němec: Motoristé na Šébru a pod Šébrem

Vydalo Technické muzeum v Brně
Měkké desky, formát 16,5 × 24 cm, 190 stran

Dne 7. února 2020 proběhla v Technickém muzeu v Brně křest knihy vedoucího Státního okresního archivu Děčín Jana Němce Motoristé na Šébru a pod Šébrem.
Předválečné Československo dlouho podceňovalo potenciál motorismu a nechávalo vlastníky aut a motocyklů, aby si pomáhali sami. V naší přemotorizované současnosti by se řidiči podivovali nad tím, že by si museli sami obstarávat dopravní značení, hradit zimní údržbu a bez ustání žádat o zlepšení stavu silnic, jež nestály za nic. Aby bylo řidiče slyšet, sdružovali se do spolků, jichž fungovalo kolem stovky a tyto navzájem bojovaly o členy. Německému autoklubu „Nordböhmischer Kraftfahrerbund“ v Rumburku se podařilo sdružit bezmála 2000 motoristů a jeho hlas měl váhu. Jako jeden z mála úzce spolupracoval s Autoklubem republiky Československé a dlouho kladl prospěch řidičů nad národnostní a politické zájmy. Pořádal divácky oblíbené závody, vydával časopis, pořádal přednášky a bez ustání bojoval za tuzemské řidičstvo.
Jde opět o mistrovské dílo autora známého např. knihou Legendární motocykl Čechie. Všem, co jsou nedočkaví, doporučujeme, aby si knihu pořídili, nebudou litovat.

350  Přidat do košíku
Petr Kožíšek: Automobil v českých zemích. Projížďka českou historií v automobilech ze sbírek Národního technického muzea
Petr Kožíšek: Automobil v českých zemích. Projížďka českou historií v automobilech ze sbírek Národního technického muzea
Petr Kožíšek: Automobil v českých zemích. Projížďka českou historií v automobilech ze sbírek Národního technického muzea

Vydalo NTM Praha
Pevná vazba, formát 25 × 27,5 cm, 332 stran

Kniha je plodem více než dvacetileté práce kurátora NTM Petra Kožíška. Jedná se o obsáhlý katalog unikátní automobilové sbírky Národního technického muzea, která patří k nejkvalitnějším teritoriálním sbírkám tohoto oboru ve světě. Chronologicky je zde představeno pět desítek nejhodnotnějších automobilů sbírky, které svými „profily“ vypovídají nejen o svém výrobci, vývoji a technickém a konstrukčním řešení, ale o celkovém historickém vývoji oboru na území českých zemí. Tyto automobily jsou díky své provozní historii výjimečnými svědky času. Kniha na 300 stranách přináší řadu nových informací, podrobností a dosud nepublikovaných dobových dokumentů a fotografií.

850  Přidat do košíku
Milan Veselý: Náš motocyklový dovoz, Prvních 70 let, 1895–1964
Milan Veselý: Náš motocyklový dovoz, Prvních 70 let, 1895–1964
Milan Veselý: Náš motocyklový dovoz, Prvních 70 let, 1895–1964

Knižní novinka je výsledkem mnohaletého badatelského úsilí autora a jeho přátel. Je zpracována jako encyklopedie mapující prvních 70 let dovozu motocyklů na naše území. Stěžejní důraz je kladen na co nejúplnější výčet značek působících na našem trhu, časové vymezení jejich působení a stanovení jejich úspěšnosti vyjádřené především počty prodaných kusů. U významnějších firem je proveden rozbor struktury typové nabídky, uvedeny jsou informace o zástupcích, provozní zajímavosti, nejvýznamnější sportovní úspěchy a poznámky k životnosti jejich strojů a výskytu v dnešních sbírkách historických vozidel. Působení jednotlivých značek na našem trhu je u všech doplněno o základní fakta z jejich vlastní firemní historie.

Kniha začíná stručným historickým přehledem shrnujícím prvních 70 let našeho motocyklového dovozu. Následuje první část věnovaná 54 značkám, kterým se u nás podařilo prodat více než 100 motocyklů. Jejich zpracování je podstatně podrobnější než zpracování zbývajících 219 značek v druhé části. Obrovské množství ilustrací spolu s vysokou úrovní grafických i tiskových prací přináší publikaci reprezentativní charakter. Naprostá většina ilustračního materiálu byla převzata z dobových tiskovin a alb dobových fotografií výhradně tuzemského původu.

Fakta z historie byla čerpána přednostně ze starých česky a německy psaných periodik a publikací. Pouze byla doplněna o informace ze soudobé české literatury a internetu. Většina statistických dat byla převzata z archivních firemních výkazů a ze zpráv Českého statistického úřadu. V menším rozsahu posloužily jako zdroj cenných informací dobové almanachy a dobové časopisy. Obrovské množství ilustrací spolu s vysokou úrovní grafických i tiskových prací přináší publikaci reprezentativní charakter. Naprostá většina ilustračního materiálu byla převzata z dobových tiskovin a alb dobových fotografií výhradně tuzemského původu.

1 200  Přidat do košíku
Milan Veselý: Náš motocyklový trh, Prvních 120 let, 1895–2014
Milan Veselý: Náš motocyklový trh, Prvních 120 let, 1895–2014
Milan Veselý: Náš motocyklový trh, Prvních 120 let, 1895–2014

Knižní novinka je výsledkem mnohaletého badatelského úsilí autora a jeho přátel. Cílem publikace je co nejstručnější, ale zároveň co nejkomplexnější popis vývoje prvních 120 let jednostopé motorizace našeho území. Stěžejní část knihy je zpracována jako komentovaná a ilustrovaná statistická zpráva vývoje naší motocyklové výroby, prodeje, dovozu a motorizace obyvatelstva. Stručný text osvětlující i ekonomické, politické a legislativní pozadí je doplněn řadou mimořádně rozsáhlých tabulek s dosud nikdy nepublikovanými údaji. Druhá část knihy nastiňuje historii motorizace našich ozbrojených složek, pošty, vývoj dopravních předpisů, bezpečnosti, nehodovosti, silniční sítě a sběratelsko-veteránského hnutí.

Fakta z historie byla čerpána přednostně ze starých česky a německy psaných periodik a publikací. Pouze byla doplněna o informace ze soudobé české literatury a internetu. Většina statistických dat byla převzata z archivních firemních výkazů a ze zpráv Českého statistického úřadu. V menším rozsahu posloužily jako zdroj cenných informací dobové almanachy a dobové časopisy. Obrovské množství ilustrací spolu s vysokou úrovní grafických i tiskových prací přináší publikaci reprezentativní charakter. Naprostá většina ilustračního materiálu byla převzata z dobových tiskovin a alb dobových fotografií výhradně tuzemského původu.

700  Přidat do košíku
Irena Ričlová Lachoutová: S Tatrou do pohádky
Irena Ričlová Lachoutová: S Tatrou do pohádky
Irena Ričlová Lachoutová: S Tatrou do pohádky

Kniha S Tatrou do pohádky je tu pro všechny malé milovníky velkých aut. A nejen pro ně. Svá bláznivá dobrodružství v ní prožívají dnes již historické nákladní automobily značky Tatra. Tatínkové, dědečkové a možná i některé maminky mohou dětem k pohádkovému příběhu odvyprávět nějakou vlastní vzpomínku…

250  Přidat do košíku
Irena Ričlová Lachoutová: Kouzelná stodola
Irena Ričlová Lachoutová: Kouzelná stodola
Irena Ričlová Lachoutová: Kouzelná stodola

Je možné prožít báječné prázdniny bez televize, počítače, tabletu a mobilního telefonu? Pokud má vaše babička na dvoře kouzelnou stodolu, tak ano. Během jedné noci prožijete výpravu do minulosti, projedete se ve starém autě a na traktoru, ocitnete se v černobílé fotografii i v kufříku od psacího stroje. Otevřete velká dřevěná vrata, dobrodružství začíná…

250  Přidat do košíku
Škoda Auto – 100 years Automotive History
Škoda Auto – 100 years Automotive History
Škoda Auto – 100 years Automotive History

autor: Jan Králík

Anglický jazyk

250  Přidat do košíku
L&K – Škoda. Teil I, – Jahre des Aufstiegs 1895-1945
L&K – Škoda. Teil I, – Jahre des Aufstiegs 1895-1945
L&K – Škoda. Teil I, – Jahre des Aufstiegs 1895-1945

Pevná vazba, formát A4, 423 stran, český jazyk

1 000  Přidat do košíku
L&K – Škoda. II. díl, – Let okřídleného šípu 1945-2003
L&K – Škoda. II. díl, – Let okřídleného šípu 1945-2003
L&K – Škoda. II. díl, – Let okřídleného šípu 1945-2003

Pevná vazba, formát A4, 271 stran, český jazyk

1 000  Přidat do košíku
Legendární Škoda 100/110 a její sourozenci
Legendární Škoda 100/110 a její sourozenci
Legendární Škoda 100/110 a její sourozenci

GRADA Publishing
Pevná vazba, formát 21 × 25 cm, 152 stran

ISBN: 978-80-247-3721-8

399  Přidat do košíku
Automobily: jména, značky a znaky
Automobily: jména, značky a znaky
Automobily: jména, značky a znaky

GRADA Publishing
Pevná vazba, formát 16,5 × 24 cm, 824 stran

ISBN: 978-80-247-5315-7

699  Přidat do košíku
Muž mezi VW a Škodou, V pozadí Hanuš Holzer
Muž mezi VW a Škodou, V pozadí Hanuš Holzer
Muž mezi VW a Škodou, V pozadí Hanuš Holzer

GRADA Publishing
Pevná vazba, formát 16,5 × 24 cm, 96 stran

ISBN: 978-80-271-1002-5

 

249  Přidat do košíku
Zlato z ledu
Zlato z ledu
Zlato z ledu

Vydavatel: Sokrates Media, s. r. o.

Tvrdá vazba, formát 23,5 x 17 cm, 152 stran

290  Přidat do košíku
METALEX půlstoletí v zajetí rychlosti 1969 – 2019
METALEX půlstoletí v zajetí rychlosti 1969 – 2019
METALEX půlstoletí v zajetí rychlosti 1969 – 2019

Vydavatel Sokrates Media s.r.o.

Pevná vazba, formát 22 x 30 cm, 160 stran

490  Přidat do košíku
Sedmdesátkrát Zlatá přilba
Sedmdesátkrát Zlatá přilba
Sedmdesátkrát Zlatá přilba

Vydavatel Sokrates Media s.r.o.

Pevná vazba, formát 24,5 x 22,5 cm, 324 stran

450  Přidat do košíku
Tatra 603 – Jsem ženská
Tatra 603 – Jsem ženská
Tatra 603 – Jsem ženská

Knižní novinka je výsledkem hlubokého vztahu autorů k jedné z kopřivnických legend, jakou je osobní automobil vyšší třídy, který se vryl do historického povědomí. Od „prarodičů“, přes první prototypy, jízdní zkoušky, přípravu výroby až po exhibice na autosalonech, úspěších při automobilových soutěžích a maratonech s bohatou mezinárodní účastí – to je letmý pohled na bohaté stránky jednotlivých tematických období. Stěžejní je množství fotografií – od ateliérových, reklamních, přes dobové, technické, vybírané z denních aktualit použitých v dobových médiích. I texty jsou obsažné, od osobních vzpomínek konstruktérů, závodníků až po autorova vyznání, kde volil trochu nestandardní formu pro typovou monografii výpovědi v ich-formě, navíc v ženské osobě – což je patrné z titulu publikace. Doporučení knihy všem pamětníkům pro osvěžení vzpomínek, pro zástupce mladších generací k upřesnění dobových detailů a pro všechny, kteří jsou šťastnými majiteli automobilu Tatra T 603.

Vydavatel: Haritage & Zoom, a. s., Brno
Pevná vazba, formát 29,5 × 24,5 cm, 384 stran

 

1 210  Přidat do košíku
Autobusy Škoda 706 RO a RTO
Autobusy Škoda 706 RO a RTO
Autobusy Škoda 706 RO a RTO

GRADA Publishing
Pevná vazba, formát 22 x 16,5 cm, 144 stran

299  Přidat do košíku
Let stříbrných šípů – Historie závodních vozů Mercedes-Benz
Let stříbrných šípů – Historie závodních vozů Mercedes-Benz
Let stříbrných šípů – Historie závodních vozů Mercedes-Benz

GRADA Publishing
Pevná vazba, formát 21,5 × 25,5 cm, 264 stran

499  Přidat do košíku
Čezeta a skútry J. F. Kocha
Čezeta a skútry J. F. Kocha
Čezeta a skútry J. F. Kocha

Vydal Fiala & Šebek
Pevná vazba, formát 22 × 31 cm, 276 stran

Vydáno jako III. publikace v edici Katalog motocyklů ČZ. Samostatná obsáhlá práce přibližující všechny související aspekty kolem skútrů ze Strakonic. Autor zpracoval historii do osmi samostatných kapitol: Skútry Koch, Vývoj skútrů Čezeta, Výroba, Sportovec a světoběžník, Propagace, Ve filmu, Technický popis, Jaroslav František Koch, Fotografie, a rozsahem objemná poslední část je pod názvem Přílohy. V sebereflexi a vzpomínkách se na stránkách publikace mnohý dávný majitel skútru a čtenář nalezne. Reprezentační publikace může být radostí v podobě dominanty pod vánočním stromečkem.

999  Přidat do košíku
Skicák
Skicák
Skicák

Touto publikací bychom rádi všem milovníkům tvorby Maestra Václava Zapadlíka přiblížili nepříliš známou, ale svým způsobem nesmírně zajímavou část díla tohoto génia kresby a malby historických automobilů. Naleznete zde nejen náčrty, skici, kresby aut či jejich částí, ale i obrázky jazzmenů nebo kresby obnažených žen svůdných křivek. Díky této skladbě neznámých obrázků jsme došli k přesvědčení, že i tato osobitá, nostalgicky kouzelná část jeho tvorby musí být představena široké veřejnosti a hlavně všem příznivcům a obdivovatelům světa historických vozidel.

590  Přidat do košíku
STORIES – 100 příběhů průmyslových legend
STORIES – 100 příběhů průmyslových legend
STORIES – 100 příběhů průmyslových legend

Kniha vznikla na základě úspěšné stejnojmenné výstavy, která doplnila 60. mezinárodní strojírenský veletrh v Brně. Čtenář v ní najde sto příběhů legendárních československých značek, strojů, vynálezů, konstruktérů a vědců, díky kterým znal a dodnes zná Československo celý svět. Součástí knihy je i část „neviditelné výstavy“ Czech Innovation Expo pracující na principu rozšířené reality.

399  Přidat do košíku
Vojenské automobily Tatra – nákladní speciální automobily (3. díl)
Vojenské automobily Tatra – nákladní speciální automobily (3. díl)

Kniha popisuje všechny vyráběné vojenské osobní automobily Tatra v letech 1919-1945. Kniha je doplněna velkým množstvím originálních fotografií z archívu firmy Tatra a barevnými fotografiemi z muzea.

500  Přidat do košíku
Moje krásné trápení
Moje krásné trápení
Moje krásné trápení

Monografie motocyklového závodníka Miroslava Špaka

Silnice, jako královna motocyklového sportu, má nejstarší mistrovství světa. U nás se mistrovství Československa pyšní datem svého vzniku v roce 1954 . Za doby jeho trvání se postupně měnila skladba kubatur. Nakrátko se v něm objevují také sajdkáry. Během trvání mistrovství Československa se v roli účastníků vystřídalo více jak 800 jezdců. Těm nejlepším z nich se podařilo zapsat své jméno natrvalo do historických tabulek vítězů. Cílem mého vyprávění je přiblížit jak pamětníků, tak mladé generaci atmosféru závodů pohledem do jejich zákulisí. To, jak přitažlivé a dramatické časy to byly, hovoří jednotlivé příběhy lidí, mechaniků, závodníků a také organizátorů silničních závodů motocyklů.

350  Přidat do košíku
Fenomén Mercedes-Benz & Čechy, Morava a Slezsko
Fenomén Mercedes-Benz & Čechy, Morava a Slezsko
Fenomén Mercedes-Benz & Čechy, Morava a Slezsko

Kromě výstižně a čtivě podané historie světoznámé značky Mercedes-Benz, zasazené do širšího kulturního, ekonomického a technologického kontextu, přináší publikace atraktivně zpracované životopisy sedmi klíčových osobností s kořeny v českém prostředí, které významně posouvaly vývoj stuttgartské ikony a spolu s ní i světového automobilismu. Samostatná kapitola je věnována nejstaršímu značkovému klubu na evropském kontinentu, založenému v Československu již v roce 1963. Vývoj produkce v průběhu více než sta let autoři demonstrují na příkladu tří tuctů vybraných automobilů pocházejících z největší státní a soukromé sbírky v ČR. Kniha má vzhledem k šíři záběru i hloubce a atraktivitě zpracování potenciál oslovit čtenáře doma i v zahraničí. Publikace vychází s podporou výhradního dovozce Mercedes-Benz Česká republika.

499  Přidat do košíku
Autobusy první republiky a protektorátu 1918–1945
Autobusy první republiky a protektorátu 1918–1945
Autobusy první republiky a protektorátu 1918–1945

V edici Retro přichází na knižní trh novinka mapující výrobu autobusů a trolejbusů v Československu v letech 1918 až 1948. Největší část trhu tehdy ovládaly tři hlavní československé automobilky: Praga, Tatra a Škoda. Kromě toho existovaly desítky malých i velkých karosářských firem, které individuálně stavěly autobusové nástavby na různých tuzemských i zahraničních podvozcích. Čtenáři se seznámí s počátky výroby autobusů a trolejbusů na našem území, s jejím rozkvětem ve dvacátých letech a úpadkem za hospodářské krize a se změnami, které pak přineslo období druhé světové války a následující roky. Bohatá textová část je doplněna konstrukčními detaily, technickými parametry a především množstvím unikátních, často dosud nikdy nepublikovaných fotografií. Poznáme životní osudy významných karosářů (Sodomka, Uhlík, Petera a další). Vhodný vánoční dárek pro mužskou populaci, bez omezení věku.

 

469  Přidat do košíku
Sanitky v Československu a Česku 1918-2018
Sanitky v Československu a Česku 1918-2018
Sanitky v Československu a Česku 1918-2018

V prosinci přichází na knižní pulty kniha „Sanitky v Československu a Česku“ z nakladatelství Grada Publishing. Autor několika odborných publikací Jan Tuček je znalec historie a stálý spolupracovník Motor Journalu. Kniha mapuje vývoj sanitních automobilů v našich zemích od počátku minulého století do současnosti. Přináší dosud nezveřejněnou přehlídku zakázkových sanitních karoserií z období první i druhé republiky a protektorátu. Připomíná sériově vyráběné sanitky i prototypy z let 1945 až 1990 a nabízí pestrou paletu sanitních vozidel zhotovených a provozovaných u nás během posledních tří desetiletí. Má 312 stran a ilustruje ji více než 500 fotografií, z nichž většina nebyla dosud publikována.

599  Přidat do košíku
Severočeské závody a okruhy, Století klasických závodních okruhů v severních Čechách
Severočeské závody a okruhy, Století klasických závodních okruhů v severních Čechách
Severočeské závody a okruhy, Století klasických závodních okruhů v severních Čechách

Silniční závody v severních Čechách započaly ve dvacátých letech minulého století. O nich i o známých a neznámých závodnících je tato výjimečná publikace. Reliéf tamní krajiny je kopcovitý, takže první závodní disciplíny se jely do vrchu. Tak to bylo v případě prvního předválečného závodu Schöber u Rumburku i druhého Krušnohorského závodu Dubí–Cínovec. Třetím závodem byl Lounský triangl, který, jak název napovídá, měl podobu okruhu. Druhá světová válka přerušila slibně se rozvíjející motoristický sport v tomto kraji. Už pouhý rok po válce se jely hned tři závody. Ten první byl odstartován v Turnově o Štít Českého ráje, další pak v Jablonci kolem přehrady Mšeno a následně v Liberci, kde se závodilo až do roku 1966. Ne všechna města měla stejné štěstí, někde mělo závodění jen jepičí život a po prvním ročníku už další nenásledoval. Tento osud měly například města Varnsdorf a Bílina. Poválečné závodění dosáhlo úctyhodných osmnácti míst, kde se závody pořádaly. Kromě těch už zmíněných se jelo v Ústí nad Labem, Mostě, Děčíně, ale také v menších městech, jako byl Terezín, Žatec nebo Roudnice nad Labem. Most se svojí závodní historií odlišuje od ostatních měst. Nejprve se závody konaly v centru starého Mostu, pak se přesunuly na autodrom, kde se odjely napínavé turnaje a kde se do roku 2003 jezdily i závody Intersérie.

349  Přidat do košíku
TATRA 813
TATRA 813
TATRA 813

Jediná ucelená publikace o vývoji, výrobě a jednotlivých verzích vozidla Tatra 813 je zpracována především z archivních dokumentů Vojenského ústředního archivu/Vojenského historického archivu Praha. V úvodu seznámí čtenáře s prostředky využívanými pro tah dělostřelectva a velmi těžkých nákladů po 2. světové válce. V hlavní části knihy jsou informace o vývoji tahače Tatra 813, o výrobě prototypů a jejich zkouškách, a také o konstrukci návěsných zařízení požadovaných složkami armády. V nejobsáhlejší kapitole rozdělené do několika částí najdete takticko-technická data jednotlivých aplikací vozidla, která jsou doplněna nákresy a fotografiemi různých částí vozu. Nejpodrobněji je popsán základní typ tahače Tatra 813 8 × 8 (Kolos), ze kterého celá unifikovaná řada vychází. U ostatních provedení včetně civilních jsou uváděny především konstrukční změny. Přílohy obsahují nejen popisy návěsných zařízení tahače a použití motorů řady T 930 v jednotlivých dopravních prostředcích, ale také barevné fotografie vozidel T 813 a jejich nástupce T 815.

399  Přidat do košíku
Život s erbem Tatry
Život s erbem Tatry

Publikace představí hlavního konstruktéra Tatry Kopřivnice v druhé polovině 20. století. Ing. Milan Galia – syn podnikového archiváře Aloise Galii – byl nejvýznamnější z kopřivnické generace rodiny Galiů, jež své osudy úzce spojila s rozvíjející se evropskou automobilkou. Jeho bratr Alois byl konstruktérem vznětových motorů a bratr Stanislav technologem. Tyto rodinné předpoklady, věrnost značce a technická erudice se prolínají celým životem hlavního hrdiny knížky.
Život Milana Galii lze v pravém slova smyslu charakterizovat jako život s erbem Tatry. Dvacet čtyři let ve funkci je nejdelší doba ze všech jeho předchůdců a velmi těžko někdo tento rekord překoná. Jeho vzpomínky populárním způsobem přibližují dobrodružství vynalézání a hledání nových technických principů, dobové souvislosti i osudy jednotlivých vozů v 2. polovině 20. století, v době nejproduktivnějšího období Tatry Kopřivnice. Tehdy se ročně v Kopřivnici vyrábělo 15 300 vozů. Mezi lety 1945 až 1992 vyrobila Tatra celkem 347 073 nákladních automobilů, převážně třínápravových. Tatra patřila mezi největší výrobce terénních vozů v Evropě. A inženýr Milan Galia na tomto jevišti špičkové techniky sehrál důstojnou a životaschopnou roli.

299  Přidat do košíku
Omalovánky Velorex
Omalovánky Velorex
Omalovánky Velorex

K realizaci nápadu se spojil výtvarník se znalcem historie velorexů. Na jedenácti stránkách jsou předlohy v barvách a na protějších stránkách je prostor pro vybarvení. Ale už při prvním letmém prolistování je někde blízko myšlenka, zda se omalovánky dostanou k dětem správné věkové kategorie. Protože Vomáčkova tvorba vždycky nadchla nejprve tatínky.

59  Přidat do košíku
Petr Kožíšek: 1000 mil československých 1933, 1934, 1935
Petr Kožíšek: 1000 mil československých 1933, 1934, 1935
Petr Kožíšek: 1000 mil československých 1933, 1934, 1935

Pro výstižné přiblížení rozsáhlého obsahu je možné napsat, že v reprezentační publikaci je zachyceno autorovo vyznání specifické disciplíně automobilového klání, konaného s různými obměnami až do současnosti. Záměr prvního ročníku soutěže, která se začala v Autoklubu na Opletalové připravovat už v únoru 1933, byla snaha propagovat hospodářskou krizí postižený domácí automobilový průmysl. Popis tří předválečných ročníků zabírá dvě třetiny obsahu publikace. Část původních fotografií soutěžních automobilů byla uložena v archivu Technického muzea, fotky prototypů byly zcela náhodou objeveny v nepoužívaném archivu, další série fotografií byly zapůjčeny z rodinných alb generací, které přímé účastníky znají už pouze z dochovaných ústních vzpomínek. Detaily jednotlivých ročníků přiblíží kopie dobového tisku. Na několika původních fotografiích jsou tovární automobily, které se již nikdy neúčastnily dalších závodů ani soutěží, po skončení 1. ročníku „mílí“ byly výrobcem zničeny – nesplnily naděje. Navazující jsou stránky s popisem vzpomínkových ročníků počínaje rokem 1970, kdy už bylo po republice dostatek nadšených majitelů historických vozidel. Poslední část jsou seznamy startujících a tabulky výsledků předválečných ročníků.

680  Přidat do košíku