Se značkou ČZ… na letácích a v prospektech, Miloslav Straka
Česká zbrojovka patřila k pilířům československého průmyslu. Kromě zbrojní výroby v meziválečném období se proslavila jako České závody motocyklové výrobou cestovních a sportovních motocyklů a skútrů. Publikace Se značkou ČZ na letácích a v prospektech přibližuje čtenáři prostřednictvím unikátních propagačních tiskovin a vzácných fotografií výrobní program této věhlasné značky, prakticky všechny vyráběné modely. Příběh motocyklové značky ČZ dlouhý téměř tři čtvrtě dvacátého století, je protkán mnoha sportovními úspěchy včetně sedmi prvenství v mistrovství světa v motokrosu a cenných vítězství v Šestidenní. Kromě svého primárního poslání jsou tyto tiskoviny cenným důkazem dobové grafické práce a reprodukční techniky. Kniha jistě potěší nejen znalce motocyklové historie, ale věříme, že osloví i mladou generaci poznáním úctyhodné práce a schopností našich předků, jejichž zásluhou patřilo Československo před válkou mezi průmyslově nejvyspělejší státy světa.
Vydalo vydavatelství Moto Public, pevná vazba, formát 21 x 25,5 cm, 380 stran.
IBAN: 978-80-908402-8-7
Škoda Motorsport – soutěžní a závodní vozy na plakátech a v prospektech, 1945-2023, Michal Velebný , Martin Kupec
Kniha Škoda Motorsport je věnována pestrému světu soutěžních a závodních vozů Škoda. Mapuje historii a současnost těchto automobilů prostřednictvím tištěné reklamy – dobových plakátů, prospektů i programů sportovních událostí. Může oslovit všechny zájemce o motoristický sport poválečné éry. Větší část knihy tvoří vozy rallye, menší rozsah je věnován okruhovým speciálům. Připomene čtenáři Rallye Škoda a Bohemia, ale i další významné soutěžní podniky, které si svoji existenci udržely dodnes, jako například Barum rallye, Valašská rallye, Rallye Český Krumlov nebo Rallye Tatry.
Vydalo vydavatelství Moto Public, pevná vazba, formát 21 x 27 cm, 330 stran.
IBAN: 978-80-908402-5-6
Tatra – Osobní automobily na plakátech a v prospektech 1945-1999, Martin Kupec
Limuzíny značky Tatra, vyráběné mezi lety 1945 až 1999, měly zvláštní osud. Přestože se vždy jednalo o elegantní automobily s unikátní technickou koncepcí, nesly si s sebou jisté stigma. Tím bylo jejich téměř výhradní určení pro úzce vybraný okruh zejména politických prominentů té doby. I když tyto vozy nebyly primárně prodávány na běžném trhu, byla jejich tištěná propagace ve formě prospektů i plakátů poměrně rozsáhlá. Vzniklo tak mnoho unikátních materiálů pro tuzemské odběratele i zahraniční zákazníky. A téměř všechny se poprvé podařilo soustředit právě v této knize. Novinkou v publikaci je tentokrát celkem 21 kreseb zejména vozů, od výtvarníka Jana Hlavína, které uvádějí jednotlivé kapitoly a výtvarně knihu obohacují.
Vydalo vydavatelství Moto Public, pevná vazba, formát 21 x 27 cm, 296 stran.
IBAN: 978-80-908402-6-3
Stalingrad jsme dobyli 21. srpna, Petr Hošťálek a Miloň Dvořák
Legendární Škoda 105/120 a její sourozenci, Jan Tuček
GRADA Publishing
Pevná vazba, formát 21 × 25 cm, 160 stran
Koncem listopadu 2022 vyšla v pražském nakladatelství Grada Publishing nová kniha „Legendární Škoda 105/120 a její sourozenci“, jejímž autorem je stálý spolupracovník Motor Journalu Jan Tuček. Publikace je věnována poslední generaci automobilů Škoda s motorem vzadu, modelové řadě Š 105/120/130, jejíž produkce překročila v letech 1976 až 1990 hranici dvou milionů vozů. Připomíná čtyřdveřové sedany i dvoudveřová kupé Garde a Rapid, jejich vývoj, výrobu a postupné modernizace. Nechybí podrobný přehled výroby těchto automobilů v jednotlivých letech. Kniha také mapuje pestrou paletu dnes již téměř zapomenutých variant a prototypů různých koncepcí zhotovených na bázi vozů Š 742 a Š 743 v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Bratislavě. Samostatné kapitoly jsou věnovány přestavbám kupé Rapid na kabriolety v Německu, Velké Británii, Dánsku, Kanadě i v tuzemsku a také sportovnímu nasazení automobilů této řady. 352 ilustrací (fotografií, prospektů, nákresů a průhledových kreseb), z toho 226 barevných
Eberspächer v českých zemích, V. Svoboda, J. Králík
Vytápění benzínem i naftou.
BOSCH v českých zemích
Deset let obnoveného působení společnosti BOSCH v České republice.
100 let klubového života 1904-2004
Sešitová vazba, formát: 21 x 30 cm, 40 stran
Užitková vozidla ve stavebnictví. Historie výroby a vývoje stavebních strojů v českých zemích V., Radoslav Kolomý
Publikace Užitková vozidla ve stavebnictví uzavírá sérii Historie výroby a vývoje stavebních strojů v českých zemích. Přehledně shrnuje informace o nákladních vozidlech a damprech užívaných na stavbách na území dnešní České republiky (respektive Československa) od meziválečných let do období společenských změn na přelomu osmdesátých a devadesátých let 20. století. Autor těží ze své celoživotní badatelské práce, vzhledem k šíři tématu se však rovněž opírá i o publikační výsledky odborníků na jednotlivé značky užitkových vozidel. Hlavní pozornost je věnována sklápěčkovým nákladním automobilům a damprům určeným pro práci v náročném prostředí staveniště. Řada civilních nákladních automobilů byla odvozena od svých předchůdců určených pro vojenské účely. Proto jsou v publikaci zmíněna rovněž klíčová vozidla vojenská.
Automobilismus a šlechta v českých zemích 1894-1945 M. Hořejš, J.Křížek a kolektiv
Spojení šlechty s automobilem je pro řadu lidí překvapivé a nečekané. Šlechta je vnímána jako konzervativní společenství, žijící si ve vlastním světě konzervativních rituálů a veskrze uzavřená, a to nejen vůči novým pokrokům vědy a techniky. Jen pomalu se daří tento mýtus vyvrátit a představit si šlechtu jako svébytného činitele jak v hospodářské oblasti, tak i na poli vědy a techniky.
České století motorismu III., kolektiv autorů
Vydalo NTM Praha
Měkké desky, formát 17 x 20,5 cm, 127 stran
Publikace je výčet příspěvků přednesených na workshopu České století motorismu III – Technická stránka motorismu konaném v kinosále Národního technického muzea dne 13. září 2021. Publikovány byly i další studie, jež vznikly v rámci projektu NAKI II České století motorismu, který v letech 2018–2022 realizují Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy (I. díl), Technické muzeum v Brně (II. díl) a Národní technické muzeum (III. Díl).
Škoda Auto – 100 let historie automobilů
Stručné dějiny automobilky Škoda vydané u příležitosti 100 let výroby automobilů.
Parní osobní automobily, Michael Květoň
Pára byla hybnou silou průmyslové revoluce. Poháněla továrny, parníky na řekách i oceánech, železnice napříč kontinenty a v první polovině 19. století také hřmotné a poněkud těžkopádné omnibusy v Anglii. Svá léta slávy zažívaly parní osobní automobily – kočáry bez koní – koncem devatenáctého století a v prvních dvaceti letech století dvacátého, než definitivně podlehly konkurenci vozidel se spalovacími motory. Jejich historie je bohatá, plná zajímavé techniky, úspěchů i neúspěchů a je s nimi spojena řada nadšených konstruktérů, kteří parním pohonům automobilů věřili a často jim obětovali veškerý čas i majetek. A jak se v knize dočtete, někteří z nich byli i v nastupující konkurenci spalovacích motorů velice úspěšní.
Do houfu! 100 let organizovaného motorismu v českých zemích, Jan Němec, Sylvie Zouharová Dyková, Milan Rudík
Východočeské závody a okruhy. Století východočeského silničního závodění, Jiří Wohlmuth
Autor připravil další publikaci edice, která postupně pokrývá historií jízd a závodů na tuzemských silničních okruzích. V první předválečné části je vzpomenuto na začátky v Hořicích, Hradci Králové, Nové Pace, Bohdanči i Brandýse nad Orlicí a dalších místech. Druhá část se chronologicky věnuje poválečnému závodění z více než třiceti míst tohoto kraje – Litomyšle, Jičína, Nového Bydžova, Náchoda, Pardubic, Holic, Dvora Králové a mnoha dalších. V třetí samostatné části se seznámíte s několika výbornými závodníky, konstruktéry a mechaniky, jejichž jména se ve své době skloňovala po celé Evropě – Čeněk Junek, Vlastimil Rain, Václav Rathouský, Miroslav Felgr, Jiří Koštíř, Zbyněk Havrda. Konstruktéři, především ti motocykloví, dali uvedeným i jiným závodům punc technického vývoje a posunuli tak úroveň závodů dál. V Hradci Králové přišly na svět motocykly AHRA, ve Dvoře Králové nad Labem stroje Ravo, v Jaroměři motocykly MS, nedaleko Ústí nad Orlicí stroje Perti a ve stejném městě vstoupily stroje FGR i do nového jedenadvacátého století. A nebylo to všechno. V České Třebové vznikly motocykly VAB a v podkrkonošském Hostinném byly postaveny stroje Mali s českými motory Jawa a již zmíněným motorem AHRA. Publikace je doplněna mapkami okruhů, dobovými, dosud nepublikovanými fotografiemi a výsledky.
Škoda – automobily na plakátech a v prospektech 1945-2022, Martin Kupec
V polovině června vychází zajímavá nová publikace Martina Kupce pod názvem „Škoda – automobily na plakátech a v prospektech, 1945-2022“. Vznikla z jeho sbírek historických plakátů a prospektů této české nejznámější automobilové značky. Kniha má celkem 20 kapitol, které ji zpřehledňují a zároveň textově doplňují. „Na přípravě jsem spolupracoval také s Archivem společnosti Škoda Auto/Škoda Muzeem, kde jsem konzultoval obrazové i textové části s kolegy z tamního archivu“, říká Martin Kupec.
Na co se mohou čtenáři v knize těšit? O vývoji, výrobě či historii jednotlivých typů automobilů Škoda už bylo vydáno několik knih. Co však, s jedinou výjimkou před více jak 16 lety, nebylo dosud publikováno, je vývoj reklamy, propagace a grafiky zachycené na plakátech a v prospektech Škoda. Zajímavé formáty, způsoby vizualizace, atraktivní motivy a kreativita tvůrců reklamy pro tuzemský i zahraniční trh od roku 1945 do současnosti dávají knize velkou příležitost zaujmout svého čtenáře, od příznivců značky Škoda až po milovníky automobilové historie.
Vydalo vydavatelství Moto Public, formát 26 x 21 cm, 420 stran.
Historie kola v Čechách 1817–1918. Na kohouta si vyskočím, Jan Králík
Rukopis historie v Čechách vznikal déle než dvacet let. Nikoli proto, že by to byla práce klopotná, ale proto, že byla radostná a autor si ji užíval. V nejlepším obvykle přestal a těšil se jak si k ní po čase s chutí zasedne. Jenže každá zábava jednou skončí. Stalo se v srpnu 2021. Je čas lehnout si do trávy a vzpomínat na Draise, Michauxe, Crowla, Schulze, Kohouty, Vondřicha, Erlebacha, Vejtrubu, Nikodema, Cífku, Vodílka a všechny ostatní, kteří stáli u toho. Přišla chvilka pro krátký odpočinek. Pokud si jej dopřejete s touto knížkou, nebyla autorova snaha marná.
Vydáno vlastním nákladem, pevná vazba, formát 24 x 23 cm, 408 stran.
Český i anglický jazyk.
Firma Štěpař, Hanák a spol. a motocykly ARIEL v Československu, vývoj do roku 1932, Jaromír Patočka
Vydalo NTM Praha
Měkké desky, formát 21 x 26 cm, 80 stran
Obsah tvoří vývoj firmy Štěpař, Hanák a spol. v letech 1925 až 1932. V roce 1927 se stala zástupcem firmy ARIEL Works Ltd. zástupcem a výhradním dovozcem pro Československo. Na tuzemském trhu záhy získala značka důležitý podíl na importu. Nadšení a optimismus jsou přítomné v jednání vlastníků firmy, pánů Vladimíra Štěpaře a Bohuslava Hanáka, tak i v rámci rozšiřující se počty příznivců výrobní značky.
Vavříny s vůní benzínu. Meziválečný automobilový sport, Petr Kožíšek
Vydalo NTM Praha
Měkké desky, formát 21 x 26 cm, 166 stran
Autor výstavy otevírané v říjnu 2021 připravil i přehledný katalog událostí, sportovních akcí, nejznámějších typů automobilů, trofejí, ale i osobností, které se významnou měrou podíleli na mimořádném rozvoji automobilového sportu v Československu v meziválečném období. Expozici v Technickém muzeu je možné navštívit ještě do 1. května 2022, uvidíte z bezprostřední vzdálenosti každý vystavený automobil a detaily vysoce uměleckých trofejí, ale katalog vám bude ještě dlouho připomínat příjemnou atmosféru.
Historie motorů Laurin & Klement a Škoda: II. díl 1949–2021, Martin Chlupáč
Rozměry: 215 × 300 mm
počet stran: 452
ISBN 978-80-908402-0-1
Benzín nevoní, ale já to ještě stihnul, Petr Hošťálek
Vazba šitá s klopami
formát 14,4 × 20,7 cm
počet stran 160
Století motocyklu (3. rozšířené vydání), Martin Reissner
Století motocyklu je původní česká publikace Martina Reissnera o technických, společenských, ekonomických, uměleckých i sportovních souvislostech, dějinách výroby a užívání jednostopých vozidel se spalovacími motory. Geograficky obsah mapuje speciálně teritoria Spojeného království Velké Británie a Severního Irska, Spojených států amerických, Německy a rozsáhlý prostor je věnován strojům vyráběným v českých zemích. Historické i novodobé fotografie doplňují texty o jednotlivých značkách a typech motocyklů.
Formát 210 x 210 mm, pevná vazba s přebalem, 472 stran
ISBN 978-80-88260-52-3
Století dopravní policie
Vice jak stoletou historii dopravní policie na našem území mapuje publikace autorského kolektivu. Na stránkách čtenáři naleznou desítky unikátních dobových fotografií, ale především erudovaně zpracované kapitoly o vzniku a činnosti dopravní policie od začátků v roce 1919 až po současnost a navíc přináší zajímavý pohled na vývoj dopravy na území republiky a technických prostředků vozového parku dopravní policie. Jubilejní publikace vznikla za podpory Služby dopravní policie ČR, pod záštitou Policejního prezidenta České republiky ve spolupráci s Muzeem Policie ČR.
Automobily a motocykly s motorem Wankel, Michael Květoň
Publikace přibližuje historii tehdejší nové konstrukce spalovacího motoru a život tvůrce Felixe Wankela. Motor byl v prakticky použitelné podobě představen odborné veřejnosti v roce 1960. Svět užasl a na první pohled se zdálo, že začíná zcela nová éra spalovacího motoru. Automobilky i další výrobci spalovacích motorů horečně nakupovaly licence a začaly pracovat na vlastním vývoji Wankelova motoru. Avšak s rostoucími problémy postupně odpadaly, až zbyla samotná Mazda z Japonska, která vyráběla automobily s Wankelovým motorem do roku 2012. Nicméně Wankelův motor dosud neřekl svoje poslední slovo.
Západočeské závody a okruhy. Století západočeského silničního závodění, Jiří Wohlmuth
Západočeské závody a okruhy je další pokračování vzpomínek na motoristické závodění na městských okruzích a závodech do vrchu. Volně navazuje na vydání ze středních a severních Čech, Moravy a Slezska. Silniční závody v západních Čechách započaly v polovině dvacátých let minulého století. Byly o poznání skromnější než ty v ostatních částech republiky, ale například slavného závody v Plzni Lochotíně byly velmi významné a pravidelně v nich startovali závodníci zvučných jmen.
První předválečná část se zabývá nejen závoděním v Plzni a blízkém okolí, ale i v lázeňských Karlových Varech. Druhá část se chronologicky věnuje poválečnému závodění v řadě míst, Chebu, Kdyni, Klatovech i Nepomuku. V třetí samostatné části se seznámíte s několika výbornými závodníky, konstruktéry a mechaniky, jejichž jména se ve své době skloňovala po celé Evropě – Otto Krattner, Josef Lukšík, Albín Patlejch, Václav Pauer, Josef Sloup, František Sutnar, Miloslav Vališ. Knihu doplňují mapky okruhů, dobové, dosud nepublikované fotografie a rovněž tradičně nechybí ani výsledkové bilance.
L&K – ŠKODA, Part II – The Flight of the Winged Arrow
autor: Jan Králík a Petr Kožíšek
Nejlepší kniha o vozech L&K a Škoda (ANGLICKY)
L&K – ŠKODA, Part I – Upward Path 1895-1945
autor: Jan Králík a Petr Kožíšek
Nejlepší kniha o vozech L&K a Škoda (ANGLICKY)
50 ročníků veteran rallye Křivonoska, Jiří Vlach
Autor se za pomoci ochotných přátel snažil zachytit činnost v Českých Budějovicích a blízkém okolí od prvních kroků. Podařilo se zmapovat počáteční individuální aktivity, odvážné jízdy po republice a do zahraničí. Což postupně pokračovalo na úrovni celostátních a mezinárodních setkání klubů a majitelů historických vozidel. Od sedmdesátých let byla Křivonoska vrcholem sezóny, ale i v této části se autor snažil zachytit další aktivity klubu nebo jednotlivých členů. Poslední část obsahuje portréty několika výrazných členů klubu, části pravidelných účastníků rallye a některých jejich strojů. Každý, kdo byl účastníkem na některém ročníku, jistě rád vzpomíná na zážitky, báječnou atmosféru a na osobní kontakty, které mnohdy trvají dodnes. Novinka na knižním trhu nabízí příjemné osvěžení vzpomínek z období, kdy kulturní a sportovní aktivity s početnou diváckou kulisou byly stěžejní víkendové programy.
Ogar, příběh zapomenuté značky, Tomáš Rokos
Autor je dlouholetý příznivec výrobní značky Ogar. Vedle postupného získávání detailních znalostí všech vyráběných typů dlouhé roky pečlivě shromažďoval jakékoli dostupné informace z dobového tisku, firemní prospekty, fotografie, manuály a katalogy náhradních dílů. Dozrál čas a fanda neexistující motocyklové značky uznal za vhodné obohatit znalosti příznivců, otevřít vzpomínky pamětníků, rozšířit nabídku na pultech knihkupců, ale také se veřejně pochlubit výsledky cílevědomé činnosti. Reprinty dobových dokumentů a fotografií přiblíží zájmy a produkci nejprve jízdních kol a potom motocyklů značky Ogar.
Octavia dáma značky Škoda, Jan Tuček
Kniha je věnována všem automobilům Škoda Octavia z let 1959 až 2020. První Octavia vznikla v lednu 1959 modernizací vozu Škoda 440. Výroba její základní verze skončila na jaře 1964, kariéra kombi však pokračovala až do prosince 1971. V létě 1996 debutovala první novodobá Octavia, symbol vzestupu značky Škoda v rámci koncernu VW. Vyráběla se plných čtrnáct let, od jara 2004 souběžně s vozy druhé generace. Soutěžní Octavia WRC se v období 1999 až 2003 proslavila i v mistrovstvích světa v rallye. Octavia třetí generace (2012–2019) vynikala elegancí a moderní technikou stejně jako její nástupkyně představená v listopadu 2019.
Grada Publishing
Pevná vazba, formát 21,5 × 25,5 cm, 224 stran.
Karosa Š 11 – legendární autobus, Martin Harák
Nové zpracování historie ikonického autobusu Karosa Š 11, který se vyráběl v letech 1965 až 1982, obsahuje nejen další poznatky týkající se technické a provozní stránky, ale především vzpomínky pamětníků z bývalého podniku Karosa Vysoké Mýto, kteří stáli při zrodu a testování této z hlediska designu zcela nadčasové autobusové řady.
Grada Publishing
Pevná vazba, formát 22 × 16,5 cm, 160 stran.
Českoslovenští karosáři, 1. díl, Pardubický kraj, Jiří Junek, Martin Štěpán
V Regionálním muzeu ve Vysokém Mýtě opět připravili radost všem zájemcům o historii bez ohledu na věkové skupiny. Vydali první část z nové edice o československých karosářích, který se věnuje na 208 stranách známým i již zapomenutým karosárnám na území dnešního Pardubického kraje. Karosářství bylo svého času velmi rozšířené a úzce souviselo s rozvojem automobilismu a automobilové výroby. Naproti tomu je dnes už tak trochu „vzpomínkovým“ oborem, schovaným kdesi v útrobách robotizovaných automobilek. A proto se autoři pod muzeem ve Vysokém Mýtě rozhodli popsat a zdokumentovat výrobu a historii československých karosáren. Výsledkem práce je první díl knihy, která mapuje historii osmi karosáren. Podařilo se získat velké množství unikátního materiálu, jako jsou dobové fotografie, plány i svědectví pamětníků či rodinných příslušníků. Díky nim mohli nadšení autoři vykreslit nejenom specifika karosářské výroby, ale i mnohé hospodářské a sociální aspekty období první poloviny 50. let 20. století. V prvé řadě však čtenářům předkládají příběhy nesmírně zajímavých, pracovitých a houževnatých lidí, kteří se zapsali do československé automobilové historie.
Moravské a slezské závody a okruhy, Století moravského silničního závodění, Jiří Wohlmuth
Kniha připomíná bohatou motoristickou minulost na Moravě. Ožívají v ní motoristické události, podoby okruhů a místa závodění v celé škále dálkových závodů, závodů do vrchu i na městských okruzích. Morava a Slezsko byly v minulém století velice silným regionem v oblasti silničního závodního motorismu. Mnoho jejich závodníků se zařadilo mezi naše nejlepší jezdce historie a jména Bartoš, Malina, Staša, Sojka, Veřmiřovský či Ondřejík i řada dalších, patřila k tomu vůbec nejlepšímu, co psalo naši historii. Bez nich by kniha neměla potřebnou atmosféru.V motoristických knihovničkách by proto neměla chybět. Možná, že mladší čtenáři dnes ani nevědí, že žijí ve městě, v němž se závodilo. Leckdy ani moderní digitalizované archivy nedokáží doložit, jak města žila a co všechno se tam konalo. Nezbývá než věřit, že tato kniha, trochu napraví dluh generace našich otců.
Černý Petr
33 hracích karet s malovanými obrázky historických vozidel. Obsahuje návod ke hře. Hra je vhodná pro tři a více hráčů.