BOSCH v českých zemích
BOSCH v českých zemích
BOSCH v českých zemích

Deset let obnoveného působení společnosti BOSCH v České republice.

120  Přidat do košíku
100 let klubového života 1904-2004
100 let klubového života 1904-2004
100 let klubového života 1904-2004

Sešitová vazba, formát: 21 x 30 cm, 40 stran

120  Přidat do košíku
Užitková vozidla ve stavebnictví. Historie výroby a vývoje stavebních strojů v českých zemích V., Radoslav Kolomý
Užitková vozidla ve stavebnictví. Historie výroby a vývoje stavebních strojů v českých zemích V., Radoslav Kolomý
Užitková vozidla ve stavebnictví. Historie výroby a vývoje stavebních strojů v českých zemích V., Radoslav Kolomý

Publikace Užitková vozidla ve stavebnictví uzavírá sérii Historie výroby a vývoje stavebních strojů v českých zemích. Přehledně shrnuje informace o nákladních vozidlech a damprech užívaných na stavbách na území dnešní České republiky (respektive Československa) od meziválečných let do období společenských změn na přelomu osmdesátých a devadesátých let 20. století. Autor těží ze své celoživotní badatelské práce, vzhledem k šíři tématu se však rovněž opírá i o publikační výsledky odborníků na jednotlivé značky užitkových vozidel. Hlavní pozornost je věnována sklápěčkovým nákladním automobilům a damprům určeným pro práci v náročném prostředí staveniště. Řada civilních nákladních automobilů byla odvozena od svých předchůdců určených pro vojenské účely. Proto jsou v publikaci zmíněna rovněž klíčová vozidla vojenská.

490  Přidat do košíku
Eska je hezká. Kola z Chebu 1892-2006, Jan Králík
Eska je hezká. Kola z Chebu 1892-2006, Jan Králík
Eska je hezká. Kola z Chebu 1892-2006, Jan Králík

U příležitosti výstav v Muzeu Cheb a v Retromuseu Cheb připravil renomovaný autor průřez historií od začátků až po konec výrobní značky. Poválečná historie Esky věrně kopírovala život celé společnosti, od znárodnění, přes konsolidaci, ikonické typy skládacích kol, postupné zastarávání výrobní technologie až po marné pokusy o záchranu. Navenek úspěšný národní podnik vyvážel kola do západní Evropy, USA a Kanady, avšak na úkor domácích zákazníků, k nimž se atraktivní exportní typy nedostaly. Stát do Esky a její modernizace investoval minimálně, továrna chřadla a technologie zaostávala. Jediné, čeho se jí dostávalo, byly četné reorganizace, formální přesuny a návrhy nereálných záměrů. Zprvu byla začleněna pod ČZ Strakonice, pak naopak dostala pod svá křídla závod Favorit. Za pár let byl Favorit vyčleněn, aby se za několik roků opět pod Esku vrátil. Chebského výrobce kol léta řídily poněkud paradoxně Československé automobilové závody, později Pragounion. Ať ale byla nadřízeným orgánem kterákoli instituce, chovala se k Esce macešsky. Po roce 1989 se o další chod továrny pokoušeli různě erudovaní manažeři, avšak udržet, natož rozvíjet výrobu se jim nedařilo. Historie kdysi slavné značky skončila v květnu 2006 demolicí tovární budovy.

Vydala Galerie výtvarného umění v Chebu, pevná vazba, formát 24 x 23 cm, 144 stran.

 

 

660  Přidat do košíku
Historie kola v Čechách 1817–1918. Na kohouta si vyskočím, Jan Králík
Historie kola v Čechách 1817–1918. Na kohouta si vyskočím, Jan Králík
Historie kola v Čechách 1817–1918. Na kohouta si vyskočím, Jan Králík

Rukopis historie v Čechách vznikal déle než dvacet let. Nikoli proto, že by to byla práce klopotná, ale proto, že byla radostná a autor si ji užíval. V nejlepším obvykle přestal a těšil se jak si k ní po čase s chutí zasedne. Jenže každá zábava jednou skončí. Stalo se v srpnu 2021. Je čas lehnout si do trávy a vzpomínat na Draise, Michauxe, Crowla, Schulze, Kohouty, Vondřicha, Erlebacha, Vejtrubu, Nikodema, Cífku, Vodílka a všechny ostatní, kteří stáli u toho. Přišla chvilka pro krátký odpočinek. Pokud si jej dopřejete s touto knížkou, nebyla autorova snaha marná.

Vydáno vlastním nákladem, pevná vazba, formát 24 x 23 cm, 408 stran.

Český i anglický jazyk.

 

990  Přidat do košíku
Století dopravní policie
Století dopravní policie
Století dopravní policie

Vice jak stoletou historii dopravní policie na našem území mapuje publikace autorského kolektivu. Na stránkách čtenáři naleznou desítky unikátních dobových fotografií, ale především erudovaně zpracované kapitoly o vzniku a činnosti dopravní policie od začátků v roce 1919 až po současnost a navíc přináší zajímavý pohled na vývoj dopravy na území republiky a technických prostředků vozového parku dopravní policie. Jubilejní publikace vznikla za podpory Služby dopravní policie ČR, pod záštitou Policejního prezidenta České republiky ve spolupráci s Muzeem Policie ČR.

360  Přidat do košíku
Automobily a motocykly s motorem Wankel, Michael Květoň
Automobily a motocykly s motorem Wankel, Michael Květoň
Automobily a motocykly s motorem Wankel, Michael Květoň

Publikace přibližuje historii tehdejší nové konstrukce spalovacího motoru a život tvůrce Felixe Wankela. Motor byl v prakticky použitelné podobě představen odborné veřejnosti v roce 1960. Svět užasl a na první pohled se zdálo, že začíná zcela nová éra spalovacího motoru. Automobilky i další výrobci spalovacích motorů horečně nakupovaly licence a začaly pracovat na vlastním vývoji Wankelova motoru. Avšak s rostoucími problémy postupně odpadaly, až zbyla samotná Mazda z Japonska, která vyráběla automobily s Wankelovým motorem do roku 2012. Nicméně Wankelův motor dosud neřekl svoje poslední slovo.

299  Přidat do košíku
50 ročníků veteran rallye Křivonoska, Jiří Vlach
50 ročníků veteran rallye Křivonoska, Jiří Vlach
50 ročníků veteran rallye Křivonoska, Jiří Vlach

Autor se za pomoci ochotných přátel snažil zachytit činnost v Českých Budějovicích a blízkém okolí od prvních kroků. Podařilo se zmapovat počáteční individuální aktivity, odvážné jízdy po republice a do zahraničí. Což postupně pokračovalo na úrovni celostátních a mezinárodních setkání klubů a majitelů historických vozidel. Od sedmdesátých let byla Křivonoska vrcholem sezóny, ale i v této části se autor snažil zachytit další aktivity klubu nebo jednotlivých členů. Poslední část obsahuje portréty několika výrazných členů klubu, části pravidelných účastníků rallye a některých jejich strojů. Každý, kdo byl účastníkem na některém ročníku, jistě rád vzpomíná na zážitky, báječnou atmosféru a na osobní kontakty, které mnohdy trvají dodnes. Novinka na knižním trhu nabízí příjemné osvěžení vzpomínek z období, kdy kulturní a sportovní aktivity s početnou diváckou kulisou byly stěžejní víkendové programy.

590  Přidat do košíku
Karosa Š 11 – legendární autobus, Martin Harák
Karosa Š 11 – legendární autobus, Martin Harák
Karosa Š 11 – legendární autobus, Martin Harák

Nové zpracování historie ikonického autobusu Karosa Š 11, který se vyráběl v letech 1965 až 1982, obsahuje nejen další poznatky týkající se technické a provozní stránky, ale především vzpomínky pamětníků z bývalého podniku Karosa Vysoké Mýto, kteří stáli při zrodu a testování této z hlediska designu zcela nadčasové autobusové řady.

Grada Publishing
Pevná vazba, formát 22 × 16,5 cm, 160 stran.

339  Přidat do košíku
Motoristé na Šébru a pod Šébrem, Jan Němec
Motoristé na Šébru a pod Šébrem, Jan Němec

Vydalo Technické muzeum v Brně
Měkké desky, formát 16,5 × 24 cm, 190 stran

Dne 7. února 2020 proběhla v Technickém muzeu v Brně křest knihy vedoucího Státního okresního archivu Děčín Jana Němce Motoristé na Šébru a pod Šébrem.
Předválečné Československo dlouho podceňovalo potenciál motorismu a nechávalo vlastníky aut a motocyklů, aby si pomáhali sami. V naší přemotorizované současnosti by se řidiči podivovali nad tím, že by si museli sami obstarávat dopravní značení, hradit zimní údržbu a bez ustání žádat o zlepšení stavu silnic, jež nestály za nic. Aby bylo řidiče slyšet, sdružovali se do spolků, jichž fungovalo kolem stovky a tyto navzájem bojovaly o členy. Německému autoklubu „Nordböhmischer Kraftfahrerbund“ v Rumburku se podařilo sdružit bezmála 2000 motoristů a jeho hlas měl váhu. Jako jeden z mála úzce spolupracoval s Autoklubem republiky Československé a dlouho kladl prospěch řidičů nad národnostní a politické zájmy. Pořádal divácky oblíbené závody, vydával časopis, pořádal přednášky a bez ustání bojoval za tuzemské řidičstvo.
Jde opět o mistrovské dílo autora známého např. knihou Legendární motocykl Čechie. Všem, co jsou nedočkaví, doporučujeme, aby si knihu pořídili, nebudou litovat.

350  Přidat do košíku
Autobusy Škoda 706 RO a RTO, Martin Harák
Autobusy Škoda 706 RO a RTO, Martin Harák
Autobusy Škoda 706 RO a RTO, Martin Harák

GRADA Publishing
Pevná vazba, formát 22 x 16,5 cm, 144 stran

299  Přidat do košíku
Autobusy první republiky a protektorátu 1918–1945, Martin Harák
Autobusy první republiky a protektorátu 1918–1945, Martin Harák
Autobusy první republiky a protektorátu 1918–1945, Martin Harák

V edici Retro přichází na knižní trh novinka mapující výrobu autobusů a trolejbusů v Československu v letech 1918 až 1948. Největší část trhu tehdy ovládaly tři hlavní československé automobilky: Praga, Tatra a Škoda. Kromě toho existovaly desítky malých i velkých karosářských firem, které individuálně stavěly autobusové nástavby na různých tuzemských i zahraničních podvozcích. Čtenáři se seznámí s počátky výroby autobusů a trolejbusů na našem území, s jejím rozkvětem ve dvacátých letech a úpadkem za hospodářské krize a se změnami, které pak přineslo období druhé světové války a následující roky. Bohatá textová část je doplněna konstrukčními detaily, technickými parametry a především množstvím unikátních, často dosud nikdy nepublikovaných fotografií. Poznáme životní osudy významných karosářů (Sodomka, Uhlík, Petera a další). Vhodný vánoční dárek pro mužskou populaci, bez omezení věku.

 

469  Přidat do košíku
Sanitky v Československu a Česku 1918-2018, Jan Tuček
Sanitky v Československu a Česku 1918-2018, Jan Tuček
Sanitky v Československu a Česku 1918-2018, Jan Tuček

V prosinci přichází na knižní pulty kniha „Sanitky v Československu a Česku“ z nakladatelství Grada Publishing. Autor několika odborných publikací Jan Tuček je znalec historie a stálý spolupracovník Motor Journalu. Kniha mapuje vývoj sanitních automobilů v našich zemích od počátku minulého století do současnosti. Přináší dosud nezveřejněnou přehlídku zakázkových sanitních karoserií z období první i druhé republiky a protektorátu. Připomíná sériově vyráběné sanitky i prototypy z let 1945 až 1990 a nabízí pestrou paletu sanitních vozidel zhotovených a provozovaných u nás během posledních tří desetiletí. Má 312 stran a ilustruje ji více než 500 fotografií, z nichž většina nebyla dosud publikována.

599  Přidat do košíku
Obrněný transportér OT – 810: historie, technicko-taktická data, modifikace, Jiří Frýba
Obrněný transportér OT – 810: historie, technicko-taktická data, modifikace, Jiří Frýba
Obrněný transportér OT – 810: historie, technicko-taktická data, modifikace, Jiří Frýba

V letech po druhé světové válce musela obnovená armáda Československé republiky urychleně řešit problémy s nedostatkem bojové techniky, která měla zajistit vyšší pohyblivost a ochranu pěších jednotek. K dispozici měla pestrou směs obrněných transportérů, pocházejících ze zahraničních jednotek nebo z válečné kořisti. Nejvyšší počty pocházely z německé produkce. Německé polopásové transportéry HkL 6P, hovorově označené „Hakl“, posloužily jako vzor pro první poválečný obrněný polopásový transportér československé výroby OT-810. Jedná se o pozoruhodný a v mnoha ohledech unikátní stroj, který měl původně být vlastně pouhou vylepšenou kopií německého originálu. Postupnými úpravami se však vyvinul v úplně nové vozidlo, které sice zachovávalo původní koncepci ze čtyřicátých let, ale současně přineslo mnoho nových prvků. Renomovaný autor připravil obrazově i faktograficky originální knihu s dosud nepublikovanými materiály z vojenských archivů.

349  Přidat do košíku
Legendární Praga V3S, Jiří Frýba
Legendární Praga V3S, Jiří Frýba
Legendární Praga V3S, Jiří Frýba

Nákladní automobil Praga V3S je náš nejznámější a nejdéle vyráběný užitkový automobil, který dosud jezdí. Dokázal si získat pověst nezničitelného dříče, který je provozně nenáročný, lehký a projede velmi těžkým terénem. Nová publikace čerpá z vojenských archivů, kam se běžný čtenář nedostane. Přináší tak kromě technických dat a fundovaného výkladu o historii vozu unikátní, dosud nepublikovaný přehled jednotlivých vojenských aplikací tohoto vozidla.

399  Přidat do košíku
Vojenské nákladní automobily Škoda 1919–1951, František Kusovský
Vojenské nákladní automobily Škoda 1919–1951, František Kusovský

Autor předkládá zájemcům o automobilovou historii výsledky dlouhodobého hledání v civilních i armádních archivech a pohovorů s pamětníky, to vše pečlivě složeno do chronologické mozaiky. Vývoj a výroba armádních speciálů v plzeňské Škodovce v letech 1919 až 1951 dosud nebyla knižně zpracována. Koncern Škoda byl největší zbrojovkou rakousko-uherské monarchie, ale nikdy se přímo nevěnoval produkci automobilů. Změna nastala až po vzniku samostatné republiky. Zavedení tuzemští výrobci neměli na státních zakázkách pro armádu zájem, na rozdíl od plzeňského koncernu, který ale neměl dostatečné zkušenosti. Od vývoje až po prototypovou výrobu dokázali v Plzni v krátké době nabídnou automobily vlastní konstrukce.

Průřez vývojem a výrobou z uvedených let je doplněn technickými parametry všech typů. Úspěchy jednotlivých modelů, výsledky armádních zkoušek, ale i omyly a slepé cesty najde čtenář přehledně uspořádané a doplněné cennými původním dosud nepublikovanými fotografiemi.

369  Přidat do košíku
Móda v ulicích protektorátu, Miroslava Burianová
Móda v ulicích protektorátu, Miroslava Burianová

Jako zrcadlo tíživých životních podmínek v období protektorátu je nutné brát i tehdy užívanou módu. Z pultů obchodů zmizely kromě potravin i látky a boty. Ale i v době všeobecného nedostatku a přídělového systému se ženy nevzdávaly touhy po elegantním a slušivém oděvu. Výsledkem nápadů a fantazie žen byly nové střihy, kombinování, přešívání i za cenu změny linie. Autorka, specializující se na historii módy přiblížila dobře zpracovaným textem a dobovými fotografiemi život a oděvy všedních i svátečních dnů v domácnostech, továrnách, ale i na plesech hvězd stříbrného plátna. Publikace je standardem pro majitele historických vozidel, kteří mají zájem používat dobové oblečení.

399  Přidat do košíku
Československé tankové síly 1945 – 1992, Vladimír Francev
Československé tankové síly 1945 – 1992, Vladimír Francev
Československé tankové síly 1945 – 1992, Vladimír Francev

Takřka padesátiletou historii tankových jednotek tvořící hlavní údernou sílu poválečné československé armády zpracoval autor, který se již obsahem předchozích publikací zapsal do povědomí čtenářů jako specialista a znalec mobilní armádní techniky. Text popisuje jednotlivé fáze vývoje pancéřové techniky z hlediska konstrukčního provedení a pokroku, výrobní základny, organizačního členění a předpokládaného použití. Především politické aspekty ovlivňovaly vývoj, výrobu a vnitřní armádní organizaci, ale i celý chod národního hospodářství, které v době míru za vysokých finančních nákladů a lidských zdrojů produkovalo stovky pancířů v průběhu roku. Statistika tuzemské výroby s ohromujícími čísly dokladuje možnou konkurenci s největšími velmocemi, jako byly tehdejší SSSR a USA. Přehledná chronologická forma jednotlivých typů stejně jako celý obsah knižní novinky osvěží vzpomínky všech, kteří ovládali popisovanou techniku, potěší znalce, historiky a rozšíří znalosti fandů a členů military klubů.

369  Přidat do košíku
Kuchařka Elišky Junkové, Klára Cincibuchová a Jaroslava Adamová
Kuchařka Elišky Junkové, Klára Cincibuchová a Jaroslava Adamová

Eliška Junková jak ji neznáme! Chuťové buňky řádně aktivuje obsah rozdělený na čtyři samostatné oddíly: předkrmy, polévky, hlavní jídla a dezerty. Mezi jednotlivými chody je vždy dvoustrana kopií pořízených z původních fotografií pocházejících z rodinného alba paní Elišky. Barevné fotografie hotového pokrmu jsou na každé stránce doplněny kratičkým výstižným návodem jak postupně zpracovat suroviny. Nejenom benzínem je motorista živ – a navíc se paní Eliška pohybovala mezi muži a věděla co má úspěch na talíři. Poděkujte partnerce za celoroční péči pěknou knížkou pod vánočním stromečkem.

350  Přidat do košíku