Restaurovaná Tatra 77a Evžena Poráka v souvislostech, Jiří Hulák, Miloš Hořejš
Tato publikace byla připravena v souvislosti se vznikem expozice „Tatra 77a – od zázraku k vraku a zpět“, otevřené v Centru stavitelského dědictví Národního technického muzea v Plasích. Tatra 77 je považována za první sériově vyráběný aerodynamický vůz na světě i nejvýznamnější tuzemský příspěvek ke světovému vývoji automobilu. Černá Tatra 77a ze sbírky NTM pak reprezentuje osudy prvního majitele, českoněmeckého podnikatele Evžena Poráka, a spletité cesty vozu do muzejních sbírek i k restaurování do současného stavu.
První ženy za volantem. Dámský automobilismus na počátku 20. století, Michaela Žáková
Publikace se zabývá vztahem ženy a automobilu v tzv. pionýrském období automobilismu (do roku 1918). V celkem pěti kapitolách se věnuje jak samotným počátkům dámského automobilismu před rokem 1900, tak specifickým podobám využívání automobilu či kořenům dodnes přetrvávajícího fenoménu ženy – špatné řidičky. Kniha dále nastiňuje nelehké začátky dámského automobilového sportu a popisuje úskalí dobové automobilistické módy. Závěrečná kapitola se zabývá rolí žen v propagaci automobilových značek.
Parní lokomotivy řady 556.0 – štokry – historie, vývoj, technika, Jiří Caska
Lokomotivní řada 556.0 představovala v našem lokomotivním hospodářství jednu z nejspolehlivějších a nejzastoupenějších lokomotivních řad. Svými provozními výkony a konstrukční jednoduchostí byla tak úspěšná, že se jich během sedmi let vyrobilo 510. Bez zásadních konstrukčních změn se tak stala nejpočetnější řadou parních lokomotiv u ČSD.
Od měděné formy k automobilu. Příběh liberecké továrny Ch. Linser, Jan Mohr
Kniha vás seznámí s historií liberecké strojírenské továrny Ch. Linser, která na počátku 20. století vyrobila jako první v Rakousku-Uhersku automobil – voiturettu se čtyřválcovým motorem. Výroba motocyklů a automobilů trvala ve firmě jen krátce, ale dále spolupracovala s řadou automobilových podniků a po válce se továrna stala slévárnou n. p. LIAZ.
Stalingrad jsme dobyli 21. srpna, Petr Hošťálek a Miloň Dvořák
Za volantem bez bázně a chikany. Fenomén autoklubů v českých zemích 1904-1951, Sylvie Zouharová Dyková, Jan Němec
Eberspächer v českých zemích, V. Svoboda, J. Králík
Vytápění benzínem i naftou.
BOSCH v českých zemích
Deset let obnoveného působení společnosti BOSCH v České republice.
100 let klubového života 1904-2004
Sešitová vazba, formát: 21 x 30 cm, 40 stran
Parní osobní automobily, Michael Květoň
Pára byla hybnou silou průmyslové revoluce. Poháněla továrny, parníky na řekách i oceánech, železnice napříč kontinenty a v první polovině 19. století také hřmotné a poněkud těžkopádné omnibusy v Anglii. Svá léta slávy zažívaly parní osobní automobily – kočáry bez koní – koncem devatenáctého století a v prvních dvaceti letech století dvacátého, než definitivně podlehly konkurenci vozidel se spalovacími motory. Jejich historie je bohatá, plná zajímavé techniky, úspěchů i neúspěchů a je s nimi spojena řada nadšených konstruktérů, kteří parním pohonům automobilů věřili a často jim obětovali veškerý čas i majetek. A jak se v knize dočtete, někteří z nich byli i v nastupující konkurenci spalovacích motorů velice úspěšní.
Historie kola v Čechách 1817–1918. Na kohouta si vyskočím, Jan Králík
Rukopis historie v Čechách vznikal déle než dvacet let. Nikoli proto, že by to byla práce klopotná, ale proto, že byla radostná a autor si ji užíval. V nejlepším obvykle přestal a těšil se jak si k ní po čase s chutí zasedne. Jenže každá zábava jednou skončí. Stalo se v srpnu 2021. Je čas lehnout si do trávy a vzpomínat na Draise, Michauxe, Crowla, Schulze, Kohouty, Vondřicha, Erlebacha, Vejtrubu, Nikodema, Cífku, Vodílka a všechny ostatní, kteří stáli u toho. Přišla chvilka pro krátký odpočinek. Pokud si jej dopřejete s touto knížkou, nebyla autorova snaha marná.
Vydáno vlastním nákladem, pevná vazba, formát 24 x 23 cm, 408 stran.
Český i anglický jazyk.
Století dopravní policie
Vice jak stoletou historii dopravní policie na našem území mapuje publikace autorského kolektivu. Na stránkách čtenáři naleznou desítky unikátních dobových fotografií, ale především erudovaně zpracované kapitoly o vzniku a činnosti dopravní policie od začátků v roce 1919 až po současnost a navíc přináší zajímavý pohled na vývoj dopravy na území republiky a technických prostředků vozového parku dopravní policie. Jubilejní publikace vznikla za podpory Služby dopravní policie ČR, pod záštitou Policejního prezidenta České republiky ve spolupráci s Muzeem Policie ČR.
Automobily a motocykly s motorem Wankel, Michael Květoň
Publikace přibližuje historii tehdejší nové konstrukce spalovacího motoru a život tvůrce Felixe Wankela. Motor byl v prakticky použitelné podobě představen odborné veřejnosti v roce 1960. Svět užasl a na první pohled se zdálo, že začíná zcela nová éra spalovacího motoru. Automobilky i další výrobci spalovacích motorů horečně nakupovaly licence a začaly pracovat na vlastním vývoji Wankelova motoru. Avšak s rostoucími problémy postupně odpadaly, až zbyla samotná Mazda z Japonska, která vyráběla automobily s Wankelovým motorem do roku 2012. Nicméně Wankelův motor dosud neřekl svoje poslední slovo.
Karosárna Sodomka – ostatní výroba VIII. díl, Martin Štěpán
V rámci systematického zpracovávání pramenů ke slavné vysokomýtské karosárně Josefa Sodomky přichází na knižní trh další, již VIII. díl historie výroby ve Vysokém Mýtě. Monografie popisuje výrobu kočárů, saní, dětských vozítek, dálníku, skútru a zejména mnoha typů vlečných vozů, včetně obytných. Více nežli 400 dobových fotografií, část zakázkové knihy, kopie návrhových výkresů, technické dokumentace a dalších dobových dokumentů tvoří podstatný obsah publikace, která by měla přibýt k předchozím dílům.
50 ročníků veteran rallye Křivonoska, Jiří Vlach
Autor se za pomoci ochotných přátel snažil zachytit činnost v Českých Budějovicích a blízkém okolí od prvních kroků. Podařilo se zmapovat počáteční individuální aktivity, odvážné jízdy po republice a do zahraničí. Což postupně pokračovalo na úrovni celostátních a mezinárodních setkání klubů a majitelů historických vozidel. Od sedmdesátých let byla Křivonoska vrcholem sezóny, ale i v této části se autor snažil zachytit další aktivity klubu nebo jednotlivých členů. Poslední část obsahuje portréty několika výrazných členů klubu, části pravidelných účastníků rallye a některých jejich strojů. Každý, kdo byl účastníkem na některém ročníku, jistě rád vzpomíná na zážitky, báječnou atmosféru a na osobní kontakty, které mnohdy trvají dodnes. Novinka na knižním trhu nabízí příjemné osvěžení vzpomínek z období, kdy kulturní a sportovní aktivity s početnou diváckou kulisou byly stěžejní víkendové programy.
Motoristé na Šébru a pod Šébrem, Jan Němec
Vydalo Technické muzeum v Brně
Měkké desky, formát 16,5 × 24 cm, 190 stran
Dne 7. února 2020 proběhla v Technickém muzeu v Brně křest knihy vedoucího Státního okresního archivu Děčín Jana Němce Motoristé na Šébru a pod Šébrem.
Předválečné Československo dlouho podceňovalo potenciál motorismu a nechávalo vlastníky aut a motocyklů, aby si pomáhali sami. V naší přemotorizované současnosti by se řidiči podivovali nad tím, že by si museli sami obstarávat dopravní značení, hradit zimní údržbu a bez ustání žádat o zlepšení stavu silnic, jež nestály za nic. Aby bylo řidiče slyšet, sdružovali se do spolků, jichž fungovalo kolem stovky a tyto navzájem bojovaly o členy. Německému autoklubu „Nordböhmischer Kraftfahrerbund“ v Rumburku se podařilo sdružit bezmála 2000 motoristů a jeho hlas měl váhu. Jako jeden z mála úzce spolupracoval s Autoklubem republiky Československé a dlouho kladl prospěch řidičů nad národnostní a politické zájmy. Pořádal divácky oblíbené závody, vydával časopis, pořádal přednášky a bez ustání bojoval za tuzemské řidičstvo.
Jde opět o mistrovské dílo autora známého např. knihou Legendární motocykl Čechie. Všem, co jsou nedočkaví, doporučujeme, aby si knihu pořídili, nebudou litovat.
Autobusy Škoda 706 RO a RTO, Martin Harák
GRADA Publishing
Pevná vazba, formát 22 x 16,5 cm, 144 stran
Obrněný transportér OT – 810: historie, technicko-taktická data, modifikace, Jiří Frýba
V letech po druhé světové válce musela obnovená armáda Československé republiky urychleně řešit problémy s nedostatkem bojové techniky, která měla zajistit vyšší pohyblivost a ochranu pěších jednotek. K dispozici měla pestrou směs obrněných transportérů, pocházejících ze zahraničních jednotek nebo z válečné kořisti. Nejvyšší počty pocházely z německé produkce. Německé polopásové transportéry HkL 6P, hovorově označené „Hakl“, posloužily jako vzor pro první poválečný obrněný polopásový transportér československé výroby OT-810. Jedná se o pozoruhodný a v mnoha ohledech unikátní stroj, který měl původně být vlastně pouhou vylepšenou kopií německého originálu. Postupnými úpravami se však vyvinul v úplně nové vozidlo, které sice zachovávalo původní koncepci ze čtyřicátých let, ale současně přineslo mnoho nových prvků. Renomovaný autor připravil obrazově i faktograficky originální knihu s dosud nepublikovanými materiály z vojenských archivů.
Československé tankové síly 1945 – 1992, Vladimír Francev
Takřka padesátiletou historii tankových jednotek tvořící hlavní údernou sílu poválečné československé armády zpracoval autor, který se již obsahem předchozích publikací zapsal do povědomí čtenářů jako specialista a znalec mobilní armádní techniky. Text popisuje jednotlivé fáze vývoje pancéřové techniky z hlediska konstrukčního provedení a pokroku, výrobní základny, organizačního členění a předpokládaného použití. Především politické aspekty ovlivňovaly vývoj, výrobu a vnitřní armádní organizaci, ale i celý chod národního hospodářství, které v době míru za vysokých finančních nákladů a lidských zdrojů produkovalo stovky pancířů v průběhu roku. Statistika tuzemské výroby s ohromujícími čísly dokladuje možnou konkurenci s největšími velmocemi, jako byly tehdejší SSSR a USA. Přehledná chronologická forma jednotlivých typů stejně jako celý obsah knižní novinky osvěží vzpomínky všech, kteří ovládali popisovanou techniku, potěší znalce, historiky a rozšíří znalosti fandů a členů military klubů.
Kuchařka Elišky Junkové, Klára Cincibuchová a Jaroslava Adamová
Eliška Junková jak ji neznáme! Chuťové buňky řádně aktivuje obsah rozdělený na čtyři samostatné oddíly: předkrmy, polévky, hlavní jídla a dezerty. Mezi jednotlivými chody je vždy dvoustrana kopií pořízených z původních fotografií pocházejících z rodinného alba paní Elišky. Barevné fotografie hotového pokrmu jsou na každé stránce doplněny kratičkým výstižným návodem jak postupně zpracovat suroviny. Nejenom benzínem je motorista živ – a navíc se paní Eliška pohybovala mezi muži a věděla co má úspěch na talíři. Poděkujte partnerce za celoroční péči pěknou knížkou pod vánočním stromečkem.