Jan Němec: Motoristé na Šébru a pod Šébrem
Jan Němec: Motoristé na Šébru a pod Šébrem

Vydalo Technické muzeum v Brně
Měkké desky, formát 16,5 × 24 cm, 190 stran

Dne 7. února 2020 proběhla v Technickém muzeu v Brně křest knihy vedoucího Státního okresního archivu Děčín Jana Němce Motoristé na Šébru a pod Šébrem.
Předválečné Československo dlouho podceňovalo potenciál motorismu a nechávalo vlastníky aut a motocyklů, aby si pomáhali sami. V naší přemotorizované současnosti by se řidiči podivovali nad tím, že by si museli sami obstarávat dopravní značení, hradit zimní údržbu a bez ustání žádat o zlepšení stavu silnic, jež nestály za nic. Aby bylo řidiče slyšet, sdružovali se do spolků, jichž fungovalo kolem stovky a tyto navzájem bojovaly o členy. Německému autoklubu „Nordböhmischer Kraftfahrerbund“ v Rumburku se podařilo sdružit bezmála 2000 motoristů a jeho hlas měl váhu. Jako jeden z mála úzce spolupracoval s Autoklubem republiky Československé a dlouho kladl prospěch řidičů nad národnostní a politické zájmy. Pořádal divácky oblíbené závody, vydával časopis, pořádal přednášky a bez ustání bojoval za tuzemské řidičstvo.
Jde opět o mistrovské dílo autora známého např. knihou Legendární motocykl Čechie. Všem, co jsou nedočkaví, doporučujeme, aby si knihu pořídili, nebudou litovat.

350  Přidat do košíku
Autobusy Škoda 706 RO a RTO
Autobusy Škoda 706 RO a RTO
Autobusy Škoda 706 RO a RTO

GRADA Publishing
Pevná vazba, formát 22 x 16,5 cm, 144 stran

299  Přidat do košíku
Autobusy první republiky a protektorátu 1918–1945
Autobusy první republiky a protektorátu 1918–1945
Autobusy první republiky a protektorátu 1918–1945

V edici Retro přichází na knižní trh novinka mapující výrobu autobusů a trolejbusů v Československu v letech 1918 až 1948. Největší část trhu tehdy ovládaly tři hlavní československé automobilky: Praga, Tatra a Škoda. Kromě toho existovaly desítky malých i velkých karosářských firem, které individuálně stavěly autobusové nástavby na různých tuzemských i zahraničních podvozcích. Čtenáři se seznámí s počátky výroby autobusů a trolejbusů na našem území, s jejím rozkvětem ve dvacátých letech a úpadkem za hospodářské krize a se změnami, které pak přineslo období druhé světové války a následující roky. Bohatá textová část je doplněna konstrukčními detaily, technickými parametry a především množstvím unikátních, často dosud nikdy nepublikovaných fotografií. Poznáme životní osudy významných karosářů (Sodomka, Uhlík, Petera a další). Vhodný vánoční dárek pro mužskou populaci, bez omezení věku.

 

469  Přidat do košíku
Sanitky v Československu a Česku 1918-2018
Sanitky v Československu a Česku 1918-2018
Sanitky v Československu a Česku 1918-2018

V prosinci přichází na knižní pulty kniha „Sanitky v Československu a Česku“ z nakladatelství Grada Publishing. Autor několika odborných publikací Jan Tuček je znalec historie a stálý spolupracovník Motor Journalu. Kniha mapuje vývoj sanitních automobilů v našich zemích od počátku minulého století do současnosti. Přináší dosud nezveřejněnou přehlídku zakázkových sanitních karoserií z období první i druhé republiky a protektorátu. Připomíná sériově vyráběné sanitky i prototypy z let 1945 až 1990 a nabízí pestrou paletu sanitních vozidel zhotovených a provozovaných u nás během posledních tří desetiletí. Má 312 stran a ilustruje ji více než 500 fotografií, z nichž většina nebyla dosud publikována.

599  Přidat do košíku
Obrněný transportér OT – 810, Historie, technicko-taktická data, modifikace
Obrněný transportér OT – 810, Historie, technicko-taktická data, modifikace
Obrněný transportér OT – 810, Historie, technicko-taktická data, modifikace

V letech po druhé světové válce musela obnovená armáda Československé republiky urychleně řešit problémy s nedostatkem bojové techniky, která měla zajistit vyšší pohyblivost a ochranu pěších jednotek. K dispozici měla pestrou směs obrněných transportérů, pocházejících ze zahraničních jednotek nebo z válečné kořisti. Nejvyšší počty pocházely z německé produkce. Německé polopásové transportéry HkL 6P, hovorově označené „Hakl“, posloužily jako vzor pro první poválečný obrněný polopásový transportér československé výroby OT-810. Jedná se o pozoruhodný a v mnoha ohledech unikátní stroj, který měl původně být vlastně pouhou vylepšenou kopií německého originálu. Postupnými úpravami se však vyvinul v úplně nové vozidlo, které sice zachovávalo původní koncepci ze čtyřicátých let, ale současně přineslo mnoho nových prvků. Renomovaný autor připravil obrazově i faktograficky originální knihu s dosud nepublikovanými materiály z vojenských archivů.

349  Přidat do košíku
Legendární Praga V3S
Legendární Praga V3S
Legendární Praga V3S

Nákladní automobil Praga V3S je náš nejznámější a nejdéle vyráběný užitkový automobil, který dosud jezdí. Dokázal si získat pověst nezničitelného dříče, který je provozně nenáročný, lehký a projede velmi těžkým terénem. Nová publikace čerpá z vojenských archivů, kam se běžný čtenář nedostane. Přináší tak kromě technických dat a fundovaného výkladu o historii vozu unikátní, dosud nepublikovaný přehled jednotlivých vojenských aplikací tohoto vozidla.

399  Přidat do košíku
Klenoty z kapoty
Klenoty z kapoty

Obsah je věnován plaketám, které jsou půvabnou kapitolou dlouhé cesty motorismu první poloviny 20. století. Drobná umělecká dílka vypráví o autorech, kteří je tvořili, ale i o bohatém, pestrém rozporuplném spolkovém životě motoristů. Produkce sochařských a grafických děl je představena v širokém záběru od exkluzivních až po méně zdařilé kusy z pohledu výtvarného i řemeslného. Všechny plakety mají významnou dokumentární hodnotu. Je zajímavé sledovat, jak se autoři, sochaři a medailéři dokázali vyrovnat s automobilní a motocyklovou tematikou. Některé z uvedených plaket snesou srovnání s celosvětovou meziválečnou úrovní a zůstávají uměleckými díly s vysokou nadčasovou hodnotou.

490  Přidat do košíku
Zbarvení a označování vozidel československé armády v letech 1945–1992
Zbarvení a označování vozidel československé armády v letech 1945–1992

Obsah knižní novinky umožní doplnit si či upřesnit znalosti o vzhledu bojové techniky čs. armády od prvních měsíců její obnovy roku 1945 až po její zánik v roce 1992. Zájemci o historii se budou orientovat v široké, relativně nepřehledné škále  zbarvení a označování. Jde o dosud nezpracovanou část historie poválečné ČSA. Autor čerpal z mnoha složitě dostupných archivních materiálů, ze složek jednotlivých útvarů armády, přičemž se snažil při zveřejňování dobových dokumentů co nejvíce přiblížit jejich autentickému vzhledu. Mnohá bílá místa doplnilo též svědectví dosud žijících pamětníků a nadšených sběratelů. Díky této knize už nebude nikomu vojenská technika splývat v jednu zelenou masu, protože zjistí, že skutečnost byla mnohem barvitější, že nebyla jen fádně zelená s nenápadnými žlutočernými tabulkami evidenčních čísel. Kniha je vybavena mnoha kresbami, schématy a barevnými fotografiemi.

329  Přidat do košíku
Vojenské nákladní automobily Škoda 1919–1951
Vojenské nákladní automobily Škoda 1919–1951

Autor předkládá zájemcům o automobilovou historii výsledky dlouhodobého hledání v civilních i armádních archivech a pohovorů s pamětníky, to vše pečlivě složeno do chronologické mozaiky. Vývoj a výroba armádních speciálů v plzeňské Škodovce v letech 1919 až 1951 dosud nebyla knižně zpracována. Koncern Škoda byl největší zbrojovkou rakousko-uherské monarchie, ale nikdy se přímo nevěnoval produkci automobilů. Změna nastala až po vzniku samostatné republiky. Zavedení tuzemští výrobci neměli na státních zakázkách pro armádu zájem, na rozdíl od plzeňského koncernu, který ale neměl dostatečné zkušenosti. Od vývoje až po prototypovou výrobu dokázali v Plzni v krátké době nabídnou automobily vlastní konstrukce.

Průřez vývojem a výrobou z uvedených let je doplněn technickými parametry všech typů. Úspěchy jednotlivých modelů, výsledky armádních zkoušek, ale i omyly a slepé cesty najde čtenář přehledně uspořádané a doplněné cennými původním dosud nepublikovanými fotografiemi.

369  Přidat do košíku
Móda v ulicích protektorátu
Móda v ulicích protektorátu

Jako zrcadlo tíživých životních podmínek v období protektorátu je nutné brát i tehdy užívanou módu. Z pultů obchodů zmizely kromě potravin i látky a boty. Ale i v době všeobecného nedostatku a přídělového systému se ženy nevzdávaly touhy po elegantním a slušivém oděvu. Výsledkem nápadů a fantazie žen byly nové střihy, kombinování, přešívání i za cenu změny linie. Autorka, specializující se na historii módy přiblížila dobře zpracovaným textem a dobovými fotografiemi život a oděvy všedních i svátečních dnů v domácnostech, továrnách, ale i na plesech hvězd stříbrného plátna. Publikace je standardem pro majitele historických vozidel, kteří mají zájem používat dobové oblečení.

399  Přidat do košíku
Zmizelá Praha – Automobilové a motocyklové závody
Zmizelá Praha – Automobilové a motocyklové závody

První motocyklový závod v Praze byl odstartován 17. května 1903. Kritérium na 25 kilometrů zahájilo bohatou historii motoristických podniků v hlavním městě. Například závod do vrchu Zbraslav – Jíloviště proslavil Prahu v celé Evropě, jiné se staly legendou, což lze bez nadsázky říct o závodě 1000 mil československých. Mnohé ovšem zavál čas – jen znalci dnes vědí, že se jezdil například závod do vrchu Jenerálka. Z fotografií tohoto dílu Zmizelé Prahy bohatě voní benzín, líh, olej, ricin, éter a všechno co se nalévalo do nádrží závodních strojů.

360  Přidat do košíku
Československé tankové síly 1945 – 1992
Československé tankové síly 1945 – 1992
Československé tankové síly 1945 – 1992

Takřka padesátiletou historii tankových jednotek tvořící hlavní údernou sílu poválečné československé armády zpracoval autor, který se již obsahem předchozích publikací zapsal do povědomí čtenářů jako specialista a znalec mobilní armádní techniky. Text popisuje jednotlivé fáze vývoje pancéřové techniky z hlediska konstrukčního provedení a pokroku, výrobní základny, organizačního členění a předpokládaného použití. Především politické aspekty ovlivňovaly vývoj, výrobu a vnitřní armádní organizaci, ale i celý chod národního hospodářství, které v době míru za vysokých finančních nákladů a lidských zdrojů produkovalo stovky pancířů v průběhu roku. Statistika tuzemské výroby s ohromujícími čísly dokladuje možnou konkurenci s největšími velmocemi, jako byly tehdejší SSSR a USA. Přehledná chronologická forma jednotlivých typů stejně jako celý obsah knižní novinky osvěží vzpomínky všech, kteří ovládali popisovanou techniku, potěší znalce, historiky a rozšíří znalosti fandů a členů military klubů.

369  Přidat do košíku
Automobil a spalovací motor
Automobil a spalovací motor

Autor zpracoval chronologický přehled vývoje konstrukčních řešení a mezníků dlouholetého vývoje spalovacích motorů s přihlédnutím k politicko-ekonomickému vývoji ve světě, především však v Evropě. Přehledně zpracovaná grafika umožní rychlou orientaci v době, výrobních značkách a jménech význačných osobností. Obsahem ojedinělá publikace nabízí ucelený pohled do dějin automobilu, což umožní i orientaci a odhad vývoje v nejbližší budoucnosti.

299  Přidat do košíku
Sleva
Encyklopedie československých autobusů a trolejbusů IV. díl
Encyklopedie československých autobusů a trolejbusů IV. díl

Další novinkou pražského nakladatelství Corona je publikace, na kterou již delší dobu čekají fandové, historici a všichni majitelé předchozích tří dílů encyklopedie, zabývající se historií motorismu a hromadné dopravy. Celý obsah čtvrtého dílu věnoval autor zahraničním typům autobusů a trolejbusů, které byly na území naší republiky vyráběny, částečně v licenci, nebo jako karosářské individuální stavby. V celé řadě případů se jednalo o trofejní vozidla, nebo to byla vozidla dodaná spojenci v rámci pováleční spolupráce. Poutavý obsah přivede čtenáře až k roku 1989, který je pomyslným milníkem ve vývoji autobusové a trolejbusové dopravy v bývalém Československu.

950  800  Přidat do košíku
Kuchařka Elišky Junkové
Kuchařka Elišky Junkové

Eliška Junková jak ji neznáme! Chuťové buňky řádně aktivuje obsah rozdělený na čtyři samostatné oddíly: předkrmy, polévky, hlavní jídla a dezerty. Mezi jednotlivými chody je vždy dvoustrana kopií pořízených z původních fotografií pocházejících z rodinného alba paní Elišky. Barevné fotografie hotového pokrmu jsou na každé stránce doplněny kratičkým výstižným návodem jak postupně zpracovat suroviny. Nejenom benzínem je motorista živ – a navíc se paní Eliška pohybovala mezi muži a věděla co má úspěch na talíři. Poděkujte partnerce za celoroční péči pěknou knížkou pod vánočním stromečkem.

350  Přidat do košíku