Jaromír Patočka: Firma Štěpař, Hanák a spol. a motocykly ARIEL v Československu, vývoj do roku 1932
Vydalo NTM Praha
Měkké desky, formát 21 x 26 cm, 80 stran
Obsah tvoří vývoj firmy Štěpař, Hanák a spol. v letech 1925 až 1932. V roce 1927 se stala zástupcem firmy ARIEL Works Ltd. zástupcem a výhradním dovozcem pro Československo. Na tuzemském trhu záhy získala značka důležitý podíl na importu. Nadšení a optimismus jsou přítomné v jednání vlastníků firmy, pánů Vladimíra Štěpaře a Bohuslava Hanáka, tak i v rámci rozšiřující se počty příznivců výrobní značky.
Martin Reissner: Století motocyklu (3. rozšířené vydání)
Století motocyklu je původní česká publikace Martina Reissnera o technických, společenských, ekonomických, uměleckých i sportovních souvislostech, dějinách výroby a užívání jednostopých vozidel se spalovacími motory. Geograficky obsah mapuje speciálně teritoria Spojeného království Velké Británie a Severního Irska, Spojených států amerických, Německy a rozsáhlý prostor je věnován strojům vyráběným v českých zemích. Historické i novodobé fotografie doplňují texty o jednotlivých značkách a typech motocyklů.
Formát 210 x 210 mm, pevná vazba s přebalem, 472 stran
ISBN 978-80-88260-52-3
Automobily a motocykly s motorem Wankel
Publikace přibližuje historii tehdejší nové konstrukce spalovacího motoru a život tvůrce Felixe Wankela. Motor byl v prakticky použitelné podobě představen odborné veřejnosti v roce 1960. Svět užasl a na první pohled se zdálo, že začíná zcela nová éra spalovacího motoru. Automobilky i další výrobci spalovacích motorů horečně nakupovaly licence a začaly pracovat na vlastním vývoji Wankelova motoru. Avšak s rostoucími problémy postupně odpadaly, až zbyla samotná Mazda z Japonska, která vyráběla automobily s Wankelovým motorem do roku 2012. Nicméně Wankelův motor dosud neřekl svoje poslední slovo.
Karosárna Sodomka – ostatní výroba VIII. díl
V rámci systematického zpracovávání pramenů ke slavné vysokomýtské karosárně Josefa Sodomky přichází na knižní trh další, již VIII. díl historie výroby ve Vysokém Mýtě. Monografie popisuje výrobu kočárů, saní, dětských vozítek, dálníku, skútru a zejména mnoha typů vlečných vozů, včetně obytných. Více nežli 400 dobových fotografií, část zakázkové knihy, kopie návrhových výkresů, technické dokumentace a dalších dobových dokumentů tvoří podstatný obsah publikace, která by měla přibýt k předchozím dílům.
Tomáš Rokos: Ogar, příběh zapomenuté značky
Autor je dlouholetý příznivec výrobní značky Ogar. Vedle postupného získávání detailních znalostí všech vyráběných typů dlouhé roky pečlivě shromažďoval jakékoli dostupné informace z dobového tisku, firemní prospekty, fotografie, manuály a katalogy náhradních dílů. Dozrál čas a fanda neexistující motocyklové značky uznal za vhodné obohatit znalosti příznivců, otevřít vzpomínky pamětníků, rozšířit nabídku na pultech knihkupců, ale také se veřejně pochlubit výsledky cílevědomé činnosti. Reprinty dobových dokumentů a fotografií přiblíží zájmy a produkci nejprve jízdních kol a potom motocyklů značky Ogar.
Arnošt Nezmeškal: Fenomén JAWA aneb Jawa, jak ji neznáte
K odeslání v pátek 11.12.2020
Katalog výstavy Národního technického muzea k tématické výstavě probíhající v letech 2020 a 2021. Autor výstavy připravil vedle expozice v NTM na Kostelní navíc rozsahem objemnou publikaci z neuvěřitelného množství archívních materiálů. Čtenáře zaujme bohatý text, výkresy, fotografie dobové i současně dochovaných motocyklů demonstrující vývoj, montáž prototypů, sériovou výrobu, sportovní a závodní úspěchy. JAWA zůstane jako fenomén ve vzpomínkách pamětníků a katalog bude informativním materiálem mladších generací.
Renovace a restaurování skútru Čezeta
Vlastníte skútr Čezeta a rádi byste z něj měli výstavního veterána? Nebo je vaším cílem maximálně funkční motocykl, se kterým najedete spoustu kilometrů? Odpověď už jistě znáte. S tím ostatním, jak jednotlivé díly zrenovovat, opravit nebo nahradit, vám pomůže tato publikace. Kniha není jen dílenskou příručkou, kromě jiného vám poradí, jak zrenovovat veterána, abychom ho nejen vylepšili podle našich vlastních představ, ale i zhodnotili z historického hlediska a tím ho uchovali pro budoucí generace.
Milan Veselý: Náš motocyklový dovoz, Prvních 70 let, 1895–1964
Knižní novinka je výsledkem mnohaletého badatelského úsilí autora a jeho přátel. Je zpracována jako encyklopedie mapující prvních 70 let dovozu motocyklů na naše území. Stěžejní důraz je kladen na co nejúplnější výčet značek působících na našem trhu, časové vymezení jejich působení a stanovení jejich úspěšnosti vyjádřené především počty prodaných kusů. U významnějších firem je proveden rozbor struktury typové nabídky, uvedeny jsou informace o zástupcích, provozní zajímavosti, nejvýznamnější sportovní úspěchy a poznámky k životnosti jejich strojů a výskytu v dnešních sbírkách historických vozidel. Působení jednotlivých značek na našem trhu je u všech doplněno o základní fakta z jejich vlastní firemní historie.
Kniha začíná stručným historickým přehledem shrnujícím prvních 70 let našeho motocyklového dovozu. Následuje první část věnovaná 54 značkám, kterým se u nás podařilo prodat více než 100 motocyklů. Jejich zpracování je podstatně podrobnější než zpracování zbývajících 219 značek v druhé části. Obrovské množství ilustrací spolu s vysokou úrovní grafických i tiskových prací přináší publikaci reprezentativní charakter. Naprostá většina ilustračního materiálu byla převzata z dobových tiskovin a alb dobových fotografií výhradně tuzemského původu.
Fakta z historie byla čerpána přednostně ze starých česky a německy psaných periodik a publikací. Pouze byla doplněna o informace ze soudobé české literatury a internetu. Většina statistických dat byla převzata z archivních firemních výkazů a ze zpráv Českého statistického úřadu. V menším rozsahu posloužily jako zdroj cenných informací dobové almanachy a dobové časopisy. Obrovské množství ilustrací spolu s vysokou úrovní grafických i tiskových prací přináší publikaci reprezentativní charakter. Naprostá většina ilustračního materiálu byla převzata z dobových tiskovin a alb dobových fotografií výhradně tuzemského původu.
Milan Veselý: Náš motocyklový trh, Prvních 120 let, 1895–2014
Knižní novinka je výsledkem mnohaletého badatelského úsilí autora a jeho přátel. Cílem publikace je co nejstručnější, ale zároveň co nejkomplexnější popis vývoje prvních 120 let jednostopé motorizace našeho území. Stěžejní část knihy je zpracována jako komentovaná a ilustrovaná statistická zpráva vývoje naší motocyklové výroby, prodeje, dovozu a motorizace obyvatelstva. Stručný text osvětlující i ekonomické, politické a legislativní pozadí je doplněn řadou mimořádně rozsáhlých tabulek s dosud nikdy nepublikovanými údaji. Druhá část knihy nastiňuje historii motorizace našich ozbrojených složek, pošty, vývoj dopravních předpisů, bezpečnosti, nehodovosti, silniční sítě a sběratelsko-veteránského hnutí.
Fakta z historie byla čerpána přednostně ze starých česky a německy psaných periodik a publikací. Pouze byla doplněna o informace ze soudobé české literatury a internetu. Většina statistických dat byla převzata z archivních firemních výkazů a ze zpráv Českého statistického úřadu. V menším rozsahu posloužily jako zdroj cenných informací dobové almanachy a dobové časopisy. Obrovské množství ilustrací spolu s vysokou úrovní grafických i tiskových prací přináší publikaci reprezentativní charakter. Naprostá většina ilustračního materiálu byla převzata z dobových tiskovin a alb dobových fotografií výhradně tuzemského původu.
Sedmdesátkrát Zlatá přilba
Vydavatel Sokrates Media s.r.o.
Pevná vazba, formát 24,5 x 22,5 cm, 324 stran
Čezeta a skútry J. F. Kocha
Vydal Fiala & Šebek
Pevná vazba, formát 22 × 31 cm, 276 stran
Vydáno jako III. publikace v edici Katalog motocyklů ČZ. Samostatná obsáhlá práce přibližující všechny související aspekty kolem skútrů ze Strakonic. Autor zpracoval historii do osmi samostatných kapitol: Skútry Koch, Vývoj skútrů Čezeta, Výroba, Sportovec a světoběžník, Propagace, Ve filmu, Technický popis, Jaroslav František Koch, Fotografie, a rozsahem objemná poslední část je pod názvem Přílohy. V sebereflexi a vzpomínkách se na stránkách publikace mnohý dávný majitel skútru a čtenář nalezne. Reprezentační publikace může být radostí v podobě dominanty pod vánočním stromečkem.
Moje krásné trápení
Monografie motocyklového závodníka Miroslava Špaka
Silnice, jako královna motocyklového sportu, má nejstarší mistrovství světa. U nás se mistrovství Československa pyšní datem svého vzniku v roce 1954 . Za doby jeho trvání se postupně měnila skladba kubatur. Nakrátko se v něm objevují také sajdkáry. Během trvání mistrovství Československa se v roli účastníků vystřídalo více jak 800 jezdců. Těm nejlepším z nich se podařilo zapsat své jméno natrvalo do historických tabulek vítězů. Cílem mého vyprávění je přiblížit jak pamětníků, tak mladé generaci atmosféru závodů pohledem do jejich zákulisí. To, jak přitažlivé a dramatické časy to byly, hovoří jednotlivé příběhy lidí, mechaniků, závodníků a také organizátorů silničních závodů motocyklů.
Motocyklové vozíky Pav
V edici Retro přichází na knižní pulty novinka, protože motocyklové vozíky tvoří nedílnou, avšak veřejnosti málo známou část československé motoristické historie. Kniha čtenářům přináší ucelený obraz o historii využívání vozíků ve spojení s motocykly, které bylo přímým a logickým důsledkem specifického poválečného rozvoje motorismu v Československu. Specifičnost československého vývoje potvrzuje fakt, že v žádné jiné zemi nedošlo k takovému rozšíření využívání motocyklových vozíků jako právě v Československu. Předností knihy je podrobné zmapování vývoje motocyklových vozíků v Československu, a to jak přímo vozíků PAv, jejichž účelný a přitom velice vkusný a nadčasový design v sobě nesl zhmotnění snah o využití motocyklu jako plnohodnotného dopravního prostředku, tak i předchůdců a též vozíků amatérských konstrukcí, pro které byly vozíky PAv inspirací. Jednotlivé vozíky jsou dopodrobna popsány a patřičně fotograficky zdokumentovány. Na základě zpracování mnoha dobových dokumentů uvádí kniha též informace o praktickém provozování vozíků, o jejich údržbě a opravách.
Motocykly ve Velké válce 1914 – 1918
Další z řady prací renomovaného autora se opět zabývá motocyklovou historií, tentokrát na pozadí 1. světové války. Vychází v době, kdy uplynulo sto let od jejího průběhu, a jejíž následky fatálně ovlivnily další vývoj všech odvětví v Evropě. Kniha není historickou studií o válce, ale má ambici přiblížit úlohu motocyklů a vojáků, kteří s nimi ve válce sloužili. Motocykly ve Velké válce plnily řadu specifických úkolů. Vedle velmi důležité kurýrní služby také ve službě sanitní a průzkumné. Armády používaly motocykly téměř na všech bojištích, ale největší počet se nacházel na západní frontě na straně Spojenců. Kniha přibližuje čtenářům jednotlivé varianty armádních strojů, technické detaily, podrobný popis nejpoužívanějších modelů a historii zastoupených značek. Publikace přináší mnoho zajímavého nejen našim kmenovým zájemcům o motocyklovou historii, ale měla by nově oslovit i příznivce vojenské historie a militárií vůbec.
Jawa 50 Pionýr
Vyhledávaný titul Jawa 50 Pionýr je určen všem pamětníkům, fanouškům i sběratelům nebo prostě těm, kdo na nejmenším motocyklu značky JAWA 50 dodnes jezdí. Druhé vydání volně navazuje na původní text. Čtenář se seznámí s vývojem nejoblíbenějšího typu 550, přezdívaným „pařez“, s jeho konstrukčním řešením, které daleko předběhlo ve své kategorii konkurenci, s celkovou historií, která je velmi bohatá – od roku 1954 se prodalo přibližně 100 000 ks. Toto vydání zahrnuje i prodeje dalších typů, které byly postaveny na základech Jawy 50 typ 550 – typ 555, 05, 20, 21 a 23 Mustang, jehož výroby byla ukončena v roce 1982. V nové kapitole se představí novinka zprovozněná v letošním roce – Pionýr s dvouválcovým motorem. V kapitole o sportovním využití padesátek je připomenuta historie těch vůbec nejnovějších strojů v mistrovství světa a doplněny jsou údaje o současných aktivitách na závodním poli. Je rozšířena kapitola o cestách Pionýra o zajímavost z cesty přes Moldávii, Ukrajinu a Gruzii až k břehům Aralského jezera. Není zapomenuto ani na letošní prázdninovou cestu dvou Čechů z Českého Těšína přes Polsko, Německo, země Beneluxu, Alpy a Rakousko zpět. Rozšířeny jsou informace o elektrických schématech motocyklů a další technické informace.
Jawa Californian
V edici Retro vychází 2. rozšířené vydání typové monografie motocyklů Californian. Renomovaný autor chronologicky seřadil detaily vývoje, souvislosti, ale i varianty vybavení pro jednotlivá zastoupení na trhu v USA. Čtenáři se dozví, čím byl ovlivňován odbyt našich motocyklů na zahraničních trzích od roku 1945. Všechny fáze historie jsou doplněny množstvím fotografií, nákresů a kopiemi dobových propagačních materiálů.
Jawa kývačka
„Kývačky“ byly ve výrobě od roku 1954. V začátcích to byl motocykl moderní konstrukce a pro omezený sortiment nabídky se stal početně nejvíce rozšířeným typem na tuzemských silnicích. Podvozek byl univerzální, vhodný pro montáž dvoudobých vzduchem chlazených motorů pěti objemových tříd.
Na prvních stránkách knihy je kratičký úvodu s rychlým přehledem předválečné produkce. Další obsah osvětlí čtenáři rozsáhlou historii dobovými fotografiemi prototypů, rozměrovými náčrtky, fotografiemi sportovních i civilních provedení z dobového tisku, detailními popisy rozdílů jednotlivých typů. Kapitoly se věnují i významným osobnostem podílejícím se na vývoji a výrobě a motocyklovým závodníkům všech kategorií, prodeji v zahraničí, kniha obsahuje i reprint části manuálu, kopie dobových prospektů a rozsáhlé technické tabulky.
Skútr Čezeta – 2. rozšířené vydání
Druhé vydání knihy Skútr Čezeta vzniklo na základě četných dotazů čtenářů, kteří požadovali doplnění informací týkajících se provozu těchto krásných a čím dál populárnějších veteránů. Vzhledem k „pokročilému věku“ těchto strojů jsou už také s jejich „životy“ spojeny poruchy, které vyžadují opravy, seřizování, renovace a další úpravy. V knize najdete kromě praktických rad i informace o vzniku a historii skútrů Čezeta.Pro zájemce uvádíme podrobná technická data všech typů, seřizovací tabulky i přehled všech použitých karburátorů, což určitě ocení všichni řidiči i renovátoři. Kniha je určena všem, jimž se líbí ojedinělý design strojů Čezeta, ať už se jedná o příznivce či sběratele. Určitě potěší také ty čtenáře, kteří se chtějí dozvědět více o historii skútrů v našich zemích. Zároveň se mohou seznámit s přehledem všech typů Čezet i s jejich technickými údaji.
Světem motocyklových čtyřválců
Autor zpracoval historii vývoje a výroby čtyřválcových motorů pro motocykly od prvních dochovaných typů. Za třístránkovým úvodem do problematiky je první z konstrukčně zajímavých motocyklů se čtyřválcovým motorem, kde máme i hrdé světové prvenství: v Rakousku-Uhersku vyrobený Laurin & Klement s řadovým čtyřválcem. Při chronologickém pohledu jsou zajímavé různé konstrukční směry, mnohdy avantgardní, ale i některá další méně šťastná, což bylo mnohdy omezeno možnostmi dílenského zpracování. Teoretický nápad konstruktéra byl nadčasový, jen ještě nebyla vyrobena vhodná technologie. Detailní technické popisy dalších dvaceti pěti konstrukčně zajímavých motocyklů mnohdy už neexistujících výrobních značek zcela jistě zaujme čtenáře všech věkových skupin.
Živote, díky – Příběh Zdeňka Havrdy
Znalec, pamětník, ale především renomovaný autor připravil závodnické curriculum vitae Zbyňka Havrdy, bývalého špičkového královéhradeckého závodníka a několikanásobného mistra republiky. Od prvních krůčků za řídítky přes osudová setkání, nezdary, úspěchy až po osobní tragédii – tak jak šel život ve své krutosti. To je výsledek vzpomínek dnes aktivního důchodce, jak je postupně odkrýval při opakovaných setkáních s autorem. Příběhy, které se musí prožít a které by nikdo nedokázal vymyslet, včetně množství původních fotografií, tvoří zajímavou možnost jak příjemně strávit čas s knihou.
Silniční závodní motocykly ČZ
Na 150 stranách a 99 fotografiích nabízí kniha čtenářům podrobné zpracování celého dvaadvacetiletého období vývoje, výroby a úspěšného působení čtyřdobých závodních motocyklů ČZ na našich a evropských silničních okruzích. Autor přísně chronologicky mapuje postup konstrukčních prací počínaje motory Walter až po direktivní ukončení čtyřválcového projektu v roce 1973. Pohnuté osudy tvůrce většiny závodních motocyklů ČZ Jaroslava Waltera a objektivní hodnocení doby, ve které tyto mimořádné stroje vznikaly, tvoří nesmírně zajímavý obsah. V knize jsou připomenuti nejen jezdci, ale i další osobnosti, které se významnou měrou zasloužily o věhlas značky ČZ.
Česká silnice 1945 – 1955
Celoživotní vášeň pro motocyklové závody, pečlivé studium archivů, shromažďování vzpomínek pamětníků a dobových fotografií, programů dávno zapomenutých závodů a novinových výstrižků převedené do přehledně uspořádaných 270 stran velkého formátu v pevné vazbě. Tak vypadá opus magnum Jana Lahnera Československá silnice 1945-1955. Uznávaný motoristický historik Jan Lahner sestavil naprosto ojedinělé dílo dokumentující motocyklové závody na našich silnicích v prvním poválečném desetiletí. Každému roku z tohoto období je věnována jedna kapitola podrobně popisující jednotlivé motocyklové závody. Každou kapitolu doplňují životopisy závodníků, kteří se v těch letech na silničních závodech potkávali a tvořili tehdejší špičku. Životní osudy závodníků jakými byli Kostlivec, Bubeníček, Lucák, Dusil, Kněz, Jiří a Jaroslav Simandlovi nebo Jiří Koštíř a mnoha dalších dosud nebyly nikde zveřejněny. Podobně byly dosud veřejnosti neznámé mnohé z více než 600 černobílých fotografií, které kniha obsahuje. Poslední kapitoly obsahují technický popis zajímavých závodních motocyklů a přehledně uspořádanou tabulku všech zjištěných výsledků závodů.
Jan Králík: A přece se točí
Nová kniha ze skladu.
Autor, svým osobitým způsobem, vyjádřil svůj obdiv k sysifovskému snažení všech sběratelů a renovátorů automobilů, autobusů, motocyklů nebo stacionárních motorů, k jejich celoživotnímu pachtění, které na samém konci této cesty můžeme obdivovat a přitom říkat, že ti naši dědové to ale uměli vyrobit, vždyť ten stroj má vlastně i duši… Osudy těchto zapálených fandů, i jejich sbítrek jsou o to zajímavější, protože po 30 letech se mnoho změnilo. Knihu svými fotografiemi doprovodil Jiří Wagner.
Naše motocykly – V. díl Československo M-O 1918 – 1953
Široké období od vzniku samostatné republiky přes roky hospodářské krize, protektorát až po rok 1953, kdy se za pomoci závazků naplno budovala beztřídní společnost – to jsou roky, které vybral autor pro další prezentaci části motocyklových výrobců. Výrobními značkami nebo příjmeními majitelů dílen, která začínají na některé ze tří písmen M, N, O, zaplnil autor přehledně zpracované stránky dalšího dílu své obsáhlé publikace. Dobový tisk, prospekty, výkresy, rozměrové náčrtky, fotografie, úřední listiny nahrazující technické průkazy a další archivní materiály byly vhodně použity pro přiblížení historie motocyklové výroby na území Československa. Autor je již dlouholetou zárukou nesmírně zajímavých objevů se specializací na jednostopá vozidla.
Naše motocykly – IV. díl Československo G-L 1918 – 1953
Další díl z rozsáhlé práce autora a historika. Už na stránce s obsahem čtenář zjistí, že ve výseči pouhých sedmi písmen v abecedním řazení bylo na území naší republiky činných 72 motocyklových značek. Podchyceny jsou i malé zámečnické dílny, které vyprodukovaly jediný motocykl nebo aplikovaly hnací agregát do rámu jízdního kola. Vzácně dochované materiály zde byly zúročeny kvalitním zpracováním od grafické přípravy po výběr použitých materiálů. Publikace opět výrazně posune detailní znalosti historie motocyklové výroby. Reprezentativní publikace Libora Marčíka jsou vždy vhodným dárkem všem motoristům bez rozdílů věku a zaměření.
Naše motocykly – III. díl Československo A-F 1918 – 1953
Libor Marčík už dokázal autorské kvality na dvou předchozích dílech motocyklové historie a k nedávným dvěma publikacím vydává nyní, opět vlastním nákladem, další popisné pokračování československé motocyklové historie. Dlouholetá mravenčí práce hledání v dobovém tisku, ve státních i soukromých archivech, ale i probírání zápisů v latině, němčině či dokonce v maďarsky psaných knihách narozených v mnoha matrikách jsou zúročeny na graficky dobře zpracovaných stránkách. Dávno zapomenutí výrobci, kteří kusovou produkcí hledali cesty technického vývoje, jsou seřazeni abecedně. Pečlivě zpracovaný text doplněný mnoha původními fotografiemi potěší historiky i laiky a ve společnosti předchozích dvou dílů se začne v mnoha knihovnách rýsovat náznak budoucí kompletní historie výroby motocyklů od dob Rakouska-Uherska až po Českou republiku.
Naše motocykly – II. díl ČZ 1930 – 1953
Text přibližuje historii motocyklové výroby ve Strakonicích v uvedeném období. Zachycuje vývoj a výrobu jednotlivých typů v technických datech, s přihlédnutím ke konstrukčním novinkám, výbavě a počtům vyrobených kusů. Ojedinělé a do nejmenších, zdánlivě nepodstatných detailů popsané zpracování jednotlivých typů motocyklů od prvního motorového jízdního kola až po poslední poválečný typ. Kniha, kterou by měl mít ke každodennímu používání každý znalec historie a majitel více než dvou motocyklů.
Naše motocykly I. díl Rakousko-Uhersko 1899 – 1918
Publikace zachycuje téměř neznámé výrobce a značky motocyklů, které byly vyrobeny na území tehdejšího Rakouska-Uherska. Čtenář objeví neuvěřitelné množství výrobců motocyklů stavěných ve velké většině pouze v jednom nebo několika málo kusech. Rapidní změny ve vývoji motocyklové konstrukce jsou patrné při porovnání s dnešními jednostopými vozidly produkovanými ve velkých sériích. Publikace důležitá obsahem pro všechny přátele motocyklové historie a současnosti.
A century of the fastest Škoda cars
Anglická verze knihy Století nejrychlejších vozů Škoda.
Výpravná kniha přibližuje stoletou historii motoristického sportu spojenou se značkami Laurin & Klement a Škoda. Můžete s v ní seznámit s úžasnými příběhy prvních závodníků na motocyklech L&K, tak jako se soutěžními hvězdami mladoboleslavské značky v čele s Johnem Hauglandem, Romanem Krestou, Arminem Schwarzem či Svatoplukem Kvaizarem. Kniha se samozřejmě věnuje i okruhovým závodům, maratonským soutěžím či autokrosu. A navíc v ní najdete zcela unikátní snímky či kresby soutěžních a závodních vozů Škoda a další desítky dobových černobílých i barevných fotografií.
Katalog motocyklů ČZ 1930 – 1997
Autorská dvojice obohacuje knižní trh výsledkem své tříleté složité práce – ojedinělou a svým rozsahem i obsahem bohatou monografií motocyklové výroby ve Strakonické ČZ s více než 2200 fotografiemi. Samostatné kapitoly s názvy Cestovní, Soutěžní, Motokros, Motokros pro MS, Silniční … Celý text