Historie kola v Čechách 1917 – 1918. Na kohouta si vyskočím, Jan Králík
Rukopis historie v Čechách vznikal déle než dvacet let. Nikoli proto, že by to byla práce klopotná, ale proto, že byla radostná a autor si ji užíval. V nejlepším obvykle přestal a těšil se jak si k ní po čase s chutí zasedne. Jenže každá zábava jednou skončí. Stalo se v srpnu 2021. Je čas lehnout si do trávy a vzpomínat na Draise, Michauxe, Crowla, Schulze, Kohouty, Vondřicha, Erlebacha, Vejtrubu, Nikodema, Cífku, Vodílka a všechny ostatní, kteří stáli u toho. Přišla chvilka pro krátký odpočinek. Pokud si jej dopřejete s touto knížkou, nebyla autorova snaha marná.
Vydáno vlastním nákladem, pevná vazba, formát 24 x 23 cm, 408 stran.
Český i anglický jazyk.
Jaromír Patočka: Firma Štěpař, Hanák a spol. a motocykly ARIEL v Československu, vývoj do roku 1932
Vydalo NTM Praha
Měkké desky, formát 21 x 26 cm, 80 stran
Obsah tvoří vývoj firmy Štěpař, Hanák a spol. v letech 1925 až 1932. V roce 1927 se stala zástupcem firmy ARIEL Works Ltd. zástupcem a výhradním dovozcem pro Československo. Na tuzemském trhu záhy získala značka důležitý podíl na importu. Nadšení a optimismus jsou přítomné v jednání vlastníků firmy, pánů Vladimíra Štěpaře a Bohuslava Hanáka, tak i v rámci rozšiřující se počty příznivců výrobní značky.
Automobily a motocykly s motorem Wankel
Publikace přibližuje historii tehdejší nové konstrukce spalovacího motoru a život tvůrce Felixe Wankela. Motor byl v prakticky použitelné podobě představen odborné veřejnosti v roce 1960. Svět užasl a na první pohled se zdálo, že začíná zcela nová éra spalovacího motoru. Automobilky i další výrobci spalovacích motorů horečně nakupovaly licence a začaly pracovat na vlastním vývoji Wankelova motoru. Avšak s rostoucími problémy postupně odpadaly, až zbyla samotná Mazda z Japonska, která vyráběla automobily s Wankelovým motorem do roku 2012. Nicméně Wankelův motor dosud neřekl svoje poslední slovo.
Muž mezi VW a Škodou, V pozadí Hanuš Holzer
GRADA Publishing
Pevná vazba, formát 16,5 × 24 cm, 96 stran
ISBN: 978-80-271-1002-5
Čezeta a skútry J. F. Kocha
Vydal Fiala & Šebek
Pevná vazba, formát 22 × 31 cm, 276 stran
Vydáno jako III. publikace v edici Katalog motocyklů ČZ. Samostatná obsáhlá práce přibližující všechny související aspekty kolem skútrů ze Strakonic. Autor zpracoval historii do osmi samostatných kapitol: Skútry Koch, Vývoj skútrů Čezeta, Výroba, Sportovec a světoběžník, Propagace, Ve filmu, Technický popis, Jaroslav František Koch, Fotografie, a rozsahem objemná poslední část je pod názvem Přílohy. V sebereflexi a vzpomínkách se na stránkách publikace mnohý dávný majitel skútru a čtenář nalezne. Reprezentační publikace může být radostí v podobě dominanty pod vánočním stromečkem.
Skicák
Touto publikací bychom rádi všem milovníkům tvorby Maestra Václava Zapadlíka přiblížili nepříliš známou, ale svým způsobem nesmírně zajímavou část díla tohoto génia kresby a malby historických automobilů. Naleznete zde nejen náčrty, skici, kresby aut či jejich částí, ale i obrázky jazzmenů nebo kresby obnažených žen svůdných křivek. Díky této skladbě neznámých obrázků jsme došli k přesvědčení, že i tato osobitá, nostalgicky kouzelná část jeho tvorby musí být představena široké veřejnosti a hlavně všem příznivcům a obdivovatelům světa historických vozidel.
Moje krásné trápení
Monografie motocyklového závodníka Miroslava Špaka
Silnice, jako královna motocyklového sportu, má nejstarší mistrovství světa. U nás se mistrovství Československa pyšní datem svého vzniku v roce 1954 . Za doby jeho trvání se postupně měnila skladba kubatur. Nakrátko se v něm objevují také sajdkáry. Během trvání mistrovství Československa se v roli účastníků vystřídalo více jak 800 jezdců. Těm nejlepším z nich se podařilo zapsat své jméno natrvalo do historických tabulek vítězů. Cílem mého vyprávění je přiblížit jak pamětníků, tak mladé generaci atmosféru závodů pohledem do jejich zákulisí. To, jak přitažlivé a dramatické časy to byly, hovoří jednotlivé příběhy lidí, mechaniků, závodníků a také organizátorů silničních závodů motocyklů.
Středočeské závody a okruhy, Století středočeského silničního závodění
Přijatelné vzdálenosti mezi osídlenými místy, ale i dobrá silniční síť středních Čech umožnily napsat zajímavou historii závodění v tomto kraji. Už před více než 110 lety se zde začaly jezdit dálkové závody, závody do vrchu a městské okruhy. V mnohých městech mělo závodění jen jepičí život a po prvním odjetém ročníku už další nenásledoval (Kralupy nad Vltavou, Vlašim, Horoměřice, Roztoky u Prahy). Avšak byla místa, kde se jezdilo i několik desetiletí (Městec Králové – 40 ročníků; Kolín – 16 ročníků; Mělník – 13 ročníků). Autoři ke každému z třiceti devíti míst dohledali přesné trasy závodů, informace z pořadatelské činnosti a výsledkové listiny se jmény závodníků známých i neznámých a vše okořenili zajímavostmi z dobového tisku. Pamětníci nad stránkami zavzpomínají a zástupci mladších generací se budou podivovat, kde a na jakých silnicích se závodníci rvali o prvenství.
Benzín & celuloid: Automobilový závodník a filmový magnát hrabě Saša Kolowrat
Autor pečlivě shromažďoval řadu faktografických údajů z nevšedního života pozoruhodného Saši Kolowrata. V knize je pak chronologicky seřadil podle jednotlivých roků a podrobně doplnil popisem a fotodokumentací sportovní kariéry Alexandera hraběte Kolowrat-Krakowského. Kniha obsahuje 280 reprodukcí dobových fotografií a tiskovin, 20 původních ilustrací a fotoromán podle posledního snímku v produkci Sascha-Filmu „Café Elektric“. Monografie o životě Alexandera vznikla na popud rodiny Kolowrat-Krakowských u příležitosti 130. výročí jeho narození.
Konstruktér vzpomíná
Memoáry uznávaného konstruktéra zaměřeného na vývoj automobilů a motocyklů pro závodní tratě. Od roku 1970 byl hlavním konstruktérem ve firmě Metalex – tehdejším hospodářském zařízení Svazarmu. Tehdy byla snaha aby formulové vozy byly všechny shodné konstrukce a měly jezdit Poháry socialistických zemí. Automobily nesoucí konstrukční rukopis je možné dodnes vidět při různých vzpomínkových akcích. Autor detailně vzpomíná na jednotlivé události, kolegy, závodníky, ale i na úspěchy a mnohá nepovedená konstrukční řešení.
Sůva ze Smrčí
Takřka v den 90. narozenin pana Rudolfa Sůvy přibyla na knižní pulty novinka z vydavatelství Grada Publishing. Kluk ze Smrčí nad Železným Brodem o sobě tvrdil, že je nejrychlejším pekařem, když v pracovní dny rozvážel v sajdkáře uložené výrobky z tátovy pekárny a v neděli jel s timtéž motocyklem na silniční závody. Divácky atraktivní, ale jezdecky náročné disciplíně s motocyklem BMW, který byl používán Wehrmachtem při evropské expanzi, se hlavní aktér věnoval od prvních poválečných měsíců. V době kdy neexistovaly televizní přenosy, měly motocyklové závody neuvěřitelné počty příznivců a diváků. Padesátá léta po válce byla obdobím největšího rozvoje motocyklových disciplín. Používalo se doslova vše „co jezdilo“. Čtenářům se dostává bohatý text s množstvím dosud nezveřejněných fotografií, které přiblíží krásnou dobu nadšení, kdy motivací bylo dosažení nejlepších sportovních výkonů.
Živote, díky – Příběh Zdeňka Havrdy
Znalec, pamětník, ale především renomovaný autor připravil závodnické curriculum vitae Zbyňka Havrdy, bývalého špičkového královéhradeckého závodníka a několikanásobného mistra republiky. Od prvních krůčků za řídítky přes osudová setkání, nezdary, úspěchy až po osobní tragédii – tak jak šel život ve své krutosti. To je výsledek vzpomínek dnes aktivního důchodce, jak je postupně odkrýval při opakovaných setkáních s autorem. Příběhy, které se musí prožít a které by nikdo nedokázal vymyslet, včetně množství původních fotografií, tvoří zajímavou možnost jak příjemně strávit čas s knihou.
Kouzlo karoserie
Maestro Zapadlík se už konečně nechal přemluvit a s pomocí přátel vytvořil přehled vlastních prací. V prvních řádcích obhajuje motivaci pro vytvoření dalšího líbivého díla, které ale ještě stále není uceleným přehledem kompletní tvorby. Maestro uvedl doslova: „Ke vzniku publikace dal podnět ohlas těch čtenářů, kteří oceňují kresbu ve své často jednoduché lince. Proto rozhodnutí zveřejnit i ty kresby, které vznikaly pro řadu časopisů před více než dvaceti lety, je jakousi retrospektivou. V dobách, kdy reprodukce obrazu byla obtížná a často na velmi nekvalitním papíru, byla černobílá kresba tuší dobrým řešením pro ilustraci leckdy i technických detailů automobilů a jejich součástí.“Pohledy na jemné tvary Zapadlíkových karoserií dokáží přenést čtenáře do jiného světa a ovlivnit estetické vnímání.
Silniční závodní motocykly ČZ
Na 150 stranách a 99 fotografiích nabízí kniha čtenářům podrobné zpracování celého dvaadvacetiletého období vývoje, výroby a úspěšného působení čtyřdobých závodních motocyklů ČZ na našich a evropských silničních okruzích. Autor přísně chronologicky mapuje postup konstrukčních prací počínaje motory Walter až po direktivní ukončení čtyřválcového projektu v roce 1973. Pohnuté osudy tvůrce většiny závodních motocyklů ČZ Jaroslava Waltera a objektivní hodnocení doby, ve které tyto mimořádné stroje vznikaly, tvoří nesmírně zajímavý obsah. V knize jsou připomenuti nejen jezdci, ale i další osobnosti, které se významnou měrou zasloužily o věhlas značky ČZ.
Kuchařka Elišky Junkové
Eliška Junková jak ji neznáme! Chuťové buňky řádně aktivuje obsah rozdělený na čtyři samostatné oddíly: předkrmy, polévky, hlavní jídla a dezerty. Mezi jednotlivými chody je vždy dvoustrana kopií pořízených z původních fotografií pocházejících z rodinného alba paní Elišky. Barevné fotografie hotového pokrmu jsou na každé stránce doplněny kratičkým výstižným návodem jak postupně zpracovat suroviny. Nejenom benzínem je motorista živ – a navíc se paní Eliška pohybovala mezi muži a věděla co má úspěch na talíři. Poděkujte partnerce za celoroční péči pěknou knížkou pod vánočním stromečkem.