Obrazy – Václav Zapadlík
Knižní publikace o 100 plnobarevných stranách, která zachycuje závody veteránských automobilů od roku 1900 až po součastnost, publikace obsahuje velmi málo známé i dosud nezveřejněné mistrovy kresby, je orientována na šířku o formátu A4, jako přebal byla použita černá lesklá laminovaná měkká vazba
Automobil – Václav Zapadlík
Brožovaná knižní publikace o 160 plnobarevných stranách, která pojednává o mistrových studiích veteránů od počátků vzniku světového automobilismu až do roku 1950. Publikace obsahuje velmi málo známé i dosud nezveřejněné mistrovy kresby, je orientována na šířku o formátu A4, jako přebal byla použita stříbrná lesklá laminovaná měkká vazb.
Automobilismus a šlechta v českých zemích 1894-1945 M. Hořejš, J.Křížek a kolektiv
Spojení šlechty s automobilem je pro řadu lidí překvapivé a nečekané. Šlechta je vnímána jako konzervativní společenství, žijící si ve vlastním světě konzervativních rituálů a veskrze uzavřená, a to nejen vůči novým pokrokům vědy a techniky. Jen pomalu se daří tento mýtus vyvrátit a představit si šlechtu jako svébytného činitele jak v hospodářské oblasti, tak i na poli vědy a techniky.
Parní osobní automobily, Michael Květoň
Pára byla hybnou silou průmyslové revoluce. Poháněla továrny, parníky na řekách i oceánech, železnice napříč kontinenty a v první polovině 19. století také hřmotné a poněkud těžkopádné omnibusy v Anglii. Svá léta slávy zažívaly parní osobní automobily – kočáry bez koní – koncem devatenáctého století a v prvních dvaceti letech století dvacátého, než definitivně podlehly konkurenci vozidel se spalovacími motory. Jejich historie je bohatá, plná zajímavé techniky, úspěchů i neúspěchů a je s nimi spojena řada nadšených konstruktérů, kteří parním pohonům automobilů věřili a často jim obětovali veškerý čas i majetek. A jak se v knize dočtete, někteří z nich byli i v nastupující konkurenci spalovacích motorů velice úspěšní.
Historie kola v Čechách 1817–1918. Na kohouta si vyskočím, Jan Králík
Rukopis historie v Čechách vznikal déle než dvacet let. Nikoli proto, že by to byla práce klopotná, ale proto, že byla radostná a autor si ji užíval. V nejlepším obvykle přestal a těšil se jak si k ní po čase s chutí zasedne. Jenže každá zábava jednou skončí. Stalo se v srpnu 2021. Je čas lehnout si do trávy a vzpomínat na Draise, Michauxe, Crowla, Schulze, Kohouty, Vondřicha, Erlebacha, Vejtrubu, Nikodema, Cífku, Vodílka a všechny ostatní, kteří stáli u toho. Přišla chvilka pro krátký odpočinek. Pokud si jej dopřejete s touto knížkou, nebyla autorova snaha marná.
Vydáno vlastním nákladem, pevná vazba, formát 24 x 23 cm, 408 stran.
Český i anglický jazyk.
Firma Štěpař, Hanák a spol. a motocykly ARIEL v Československu, vývoj do roku 1932, Jaromír Patočka
Vydalo NTM Praha
Měkké desky, formát 21 x 26 cm, 80 stran
Obsah tvoří vývoj firmy Štěpař, Hanák a spol. v letech 1925 až 1932. V roce 1927 se stala zástupcem firmy ARIEL Works Ltd. zástupcem a výhradním dovozcem pro Československo. Na tuzemském trhu záhy získala značka důležitý podíl na importu. Nadšení a optimismus jsou přítomné v jednání vlastníků firmy, pánů Vladimíra Štěpaře a Bohuslava Hanáka, tak i v rámci rozšiřující se počty příznivců výrobní značky.
Benzín nevoní, ale já to ještě stihnul, Petr Hošťálek
Vazba šitá s klopami
formát 14,4 × 20,7 cm
počet stran 160
Automobily a motocykly s motorem Wankel, Michael Květoň
Publikace přibližuje historii tehdejší nové konstrukce spalovacího motoru a život tvůrce Felixe Wankela. Motor byl v prakticky použitelné podobě představen odborné veřejnosti v roce 1960. Svět užasl a na první pohled se zdálo, že začíná zcela nová éra spalovacího motoru. Automobilky i další výrobci spalovacích motorů horečně nakupovaly licence a začaly pracovat na vlastním vývoji Wankelova motoru. Avšak s rostoucími problémy postupně odpadaly, až zbyla samotná Mazda z Japonska, která vyráběla automobily s Wankelovým motorem do roku 2012. Nicméně Wankelův motor dosud neřekl svoje poslední slovo.
Čezeta a skútry J. F. Kocha, Martin Kusý
Vydal Fiala & Šebek
Pevná vazba, formát 22 × 31 cm, 276 stran
Vydáno jako III. publikace v edici Katalog motocyklů ČZ. Samostatná obsáhlá práce přibližující všechny související aspekty kolem skútrů ze Strakonic. Autor zpracoval historii do osmi samostatných kapitol: Skútry Koch, Vývoj skútrů Čezeta, Výroba, Sportovec a světoběžník, Propagace, Ve filmu, Technický popis, Jaroslav František Koch, Fotografie, a rozsahem objemná poslední část je pod názvem Přílohy. V sebereflexi a vzpomínkách se na stránkách publikace mnohý dávný majitel skútru a čtenář nalezne. Reprezentační publikace může být radostí v podobě dominanty pod vánočním stromečkem.
Skicák – Václav Zapadlík
Touto publikací bychom rádi všem milovníkům tvorby Maestra Václava Zapadlíka přiblížili nepříliš známou, ale svým způsobem nesmírně zajímavou část díla tohoto génia kresby a malby historických automobilů. Naleznete zde nejen náčrty, skici, kresby aut či jejich částí, ale i obrázky jazzmenů nebo kresby obnažených žen svůdných křivek. Díky této skladbě neznámých obrázků jsme došli k přesvědčení, že i tato osobitá, nostalgicky kouzelná část jeho tvorby musí být představena široké veřejnosti a hlavně všem příznivcům a obdivovatelům světa historických vozidel.
Moje krásné trápení, Miroslav Špak
Monografie motocyklového závodníka Miroslava Špaka
Silnice, jako královna motocyklového sportu, má nejstarší mistrovství světa. U nás se mistrovství Československa pyšní datem svého vzniku v roce 1954 . Za doby jeho trvání se postupně měnila skladba kubatur. Nakrátko se v něm objevují také sajdkáry. Během trvání mistrovství Československa se v roli účastníků vystřídalo více jak 800 jezdců. Těm nejlepším z nich se podařilo zapsat své jméno natrvalo do historických tabulek vítězů. Cílem mého vyprávění je přiblížit jak pamětníků, tak mladé generaci atmosféru závodů pohledem do jejich zákulisí. To, jak přitažlivé a dramatické časy to byly, hovoří jednotlivé příběhy lidí, mechaniků, závodníků a také organizátorů silničních závodů motocyklů.
Středočeské závody a okruhy, Století středočeského silničního závodění, Jaroslav Kotrbáček a Jiří Wohlmuth
Přijatelné vzdálenosti mezi osídlenými místy, ale i dobrá silniční síť středních Čech umožnily napsat zajímavou historii závodění v tomto kraji. Už před více než 110 lety se zde začaly jezdit dálkové závody, závody do vrchu a městské okruhy. V mnohých městech mělo závodění jen jepičí život a po prvním odjetém ročníku už další nenásledoval (Kralupy nad Vltavou, Vlašim, Horoměřice, Roztoky u Prahy). Avšak byla místa, kde se jezdilo i několik desetiletí (Městec Králové – 40 ročníků; Kolín – 16 ročníků; Mělník – 13 ročníků). Autoři ke každému z třiceti devíti míst dohledali přesné trasy závodů, informace z pořadatelské činnosti a výsledkové listiny se jmény závodníků známých i neznámých a vše okořenili zajímavostmi z dobového tisku. Pamětníci nad stránkami zavzpomínají a zástupci mladších generací se budou podivovat, kde a na jakých silnicích se závodníci rvali o prvenství.
Srdcové eso, Miloslav Souček
S hřejivými slovy předmluvy od prof. Pavka, která naladí čtenáře, začne autor pozvolna odvíjet nepřetržitý pás vzpomínek. Na učňovská léta v autoopravně a první kontakty s motocyklovými řídítky, na rozkoukávání v terénních motocyklových závodech. Je naprosto zákonité, že Míla Souček rád vzpomíná na motocyklový sport v barvách armádního družstva – jistě, vždyť byl mladý, zdravý a náhodné životní překážky překonával s úsměvem. Samostatnou životní kapitolou, ke které se autor rád vrací, je období motocyklových soutěží s účastí na Šestidenní motocyklové soutěži ve Zlíně v roce 1955. Mezi řádky dokáže vnímavý čtenář vycítit vyznání motocyklům z Divišova. S motokrosovými speciály ESO všech tří kubatur dobýval úspěch pro naše barvy na tratích započítávaných do mistrovství Evropy. Poslední stránky vzpomínek patří motokrosu ve Stříbře v roce 1963.
Zavzpomínejte s autorem, připomeňte si jména a motokrosové trati na území republiky a v zahraničí.
Kouzlo karoserie – Václav Zapadlík
Maestro Zapadlík se už konečně nechal přemluvit a s pomocí přátel vytvořil přehled vlastních prací. V prvních řádcích obhajuje motivaci pro vytvoření dalšího líbivého díla, které ale ještě stále není uceleným přehledem kompletní tvorby. Maestro uvedl doslova: „Ke vzniku publikace dal podnět ohlas těch čtenářů, kteří oceňují kresbu ve své často jednoduché lince. Proto rozhodnutí zveřejnit i ty kresby, které vznikaly pro řadu časopisů před více než dvaceti lety, je jakousi retrospektivou. V dobách, kdy reprodukce obrazu byla obtížná a často na velmi nekvalitním papíru, byla černobílá kresba tuší dobrým řešením pro ilustraci leckdy i technických detailů automobilů a jejich součástí.“Pohledy na jemné tvary Zapadlíkových karoserií dokáží přenést čtenáře do jiného světa a ovlivnit estetické vnímání.
Kuchařka Elišky Junkové, Klára Cincibuchová a Jaroslava Adamová
Eliška Junková jak ji neznáme! Chuťové buňky řádně aktivuje obsah rozdělený na čtyři samostatné oddíly: předkrmy, polévky, hlavní jídla a dezerty. Mezi jednotlivými chody je vždy dvoustrana kopií pořízených z původních fotografií pocházejících z rodinného alba paní Elišky. Barevné fotografie hotového pokrmu jsou na každé stránce doplněny kratičkým výstižným návodem jak postupně zpracovat suroviny. Nejenom benzínem je motorista živ – a navíc se paní Eliška pohybovala mezi muži a věděla co má úspěch na talíři. Poděkujte partnerce za celoroční péči pěknou knížkou pod vánočním stromečkem.