Auta našich prezidentů 1918-2024, Jan Tuček
Už déle než sto let vozí československé a české prezidenty automobily. Tato kniha se snaží zmapovat pestrou paletu několika stovek vozů dvou desítek tuzemských i zahraničních značek, které se díky svým uživatelům významně zapsaly do našich dějin. Vedle dobře známých vozů připomíná i některé téměř zapomenuté.
Auta v Československu 1945-1990. Osobní vozy tuzemské i z dovozu, Jan Tuček
Kniha připomíná více než 150 modelů automobilů, které se v Československu prodávaly v letech 1945 až 1990. Osobní vozy tří desítek různých značek pocházely z tuzemské výroby, ale také z dovozu, ať už z východní, nebo západní Evropy, výjimečně i z Japonska a Jižní Koreje. Popisy automobilů ilustruje 450 převážně barevných fotografií a kreseb.
Od měděné formy k automobilu. Příběh liberecké továrny Ch. Linser, Jan Mohr
Kniha vás seznámí s historií liberecké strojírenské továrny Ch. Linser, která na počátku 20. století vyrobila jako první v Rakousku-Uhersku automobil – voiturettu se čtyřválcovým motorem. Výroba motocyklů a automobilů trvala ve firmě jen krátce, ale dále spolupracovala s řadou automobilových podniků a po válce se továrna stala slévárnou n. p. LIAZ.
Obrazy – Václav Zapadlík
Knižní publikace o 100 plnobarevných stranách, která zachycuje závody veteránských automobilů od roku 1900 až po součastnost, publikace obsahuje velmi málo známé i dosud nezveřejněné mistrovy kresby, je orientována na šířku o formátu A4, jako přebal byla použita černá lesklá laminovaná měkká vazba
Automobil – Václav Zapadlík
Brožovaná knižní publikace o 160 plnobarevných stranách, která pojednává o mistrových studiích veteránů od počátků vzniku světového automobilismu až do roku 1950. Publikace obsahuje velmi málo známé i dosud nezveřejněné mistrovy kresby, je orientována na šířku o formátu A4, jako přebal byla použita stříbrná lesklá laminovaná měkká vazb.
Škoda Motorsport – soutěžní a závodní vozy na plakátech a v prospektech, 1945-2023, Michal Velebný , Martin Kupec
Kniha Škoda Motorsport je věnována pestrému světu soutěžních a závodních vozů Škoda. Mapuje historii a současnost těchto automobilů prostřednictvím tištěné reklamy – dobových plakátů, prospektů i programů sportovních událostí. Může oslovit všechny zájemce o motoristický sport poválečné éry. Větší část knihy tvoří vozy rallye, menší rozsah je věnován okruhovým speciálům. Připomene čtenáři Rallye Škoda a Bohemia, ale i další významné soutěžní podniky, které si svoji existenci udržely dodnes, jako například Barum rallye, Valašská rallye, Rallye Český Krumlov nebo Rallye Tatry.
Vydalo vydavatelství Moto Public, pevná vazba, formát 21 x 27 cm, 330 stran.
IBAN: 978-80-908402-5-6
Tatra – Osobní automobily na plakátech a v prospektech 1945-1999, Martin Kupec
Limuzíny značky Tatra, vyráběné mezi lety 1945 až 1999, měly zvláštní osud. Přestože se vždy jednalo o elegantní automobily s unikátní technickou koncepcí, nesly si s sebou jisté stigma. Tím bylo jejich téměř výhradní určení pro úzce vybraný okruh zejména politických prominentů té doby. I když tyto vozy nebyly primárně prodávány na běžném trhu, byla jejich tištěná propagace ve formě prospektů i plakátů poměrně rozsáhlá. Vzniklo tak mnoho unikátních materiálů pro tuzemské odběratele i zahraniční zákazníky. A téměř všechny se poprvé podařilo soustředit právě v této knize. Novinkou v publikaci je tentokrát celkem 21 kreseb zejména vozů, od výtvarníka Jana Hlavína, které uvádějí jednotlivé kapitoly a výtvarně knihu obohacují.
Vydalo vydavatelství Moto Public, pevná vazba, formát 21 x 27 cm, 296 stran.
IBAN: 978-80-908402-6-3
Legendární Škoda 105/120 a její sourozenci, Jan Tuček
GRADA Publishing
Pevná vazba, formát 21 × 25 cm, 160 stran
Koncem listopadu 2022 vyšla v pražském nakladatelství Grada Publishing nová kniha „Legendární Škoda 105/120 a její sourozenci“, jejímž autorem je stálý spolupracovník Motor Journalu Jan Tuček. Publikace je věnována poslední generaci automobilů Škoda s motorem vzadu, modelové řadě Š 105/120/130, jejíž produkce překročila v letech 1976 až 1990 hranici dvou milionů vozů. Připomíná čtyřdveřové sedany i dvoudveřová kupé Garde a Rapid, jejich vývoj, výrobu a postupné modernizace. Nechybí podrobný přehled výroby těchto automobilů v jednotlivých letech. Kniha také mapuje pestrou paletu dnes již téměř zapomenutých variant a prototypů různých koncepcí zhotovených na bázi vozů Š 742 a Š 743 v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Bratislavě. Samostatné kapitoly jsou věnovány přestavbám kupé Rapid na kabriolety v Německu, Velké Británii, Dánsku, Kanadě i v tuzemsku a také sportovnímu nasazení automobilů této řady. 352 ilustrací (fotografií, prospektů, nákresů a průhledových kreseb), z toho 226 barevných
Škoda Auto – 100 let historie automobilů
Stručné dějiny automobilky Škoda vydané u příležitosti 100 let výroby automobilů.
Parní osobní automobily, Michael Květoň
Pára byla hybnou silou průmyslové revoluce. Poháněla továrny, parníky na řekách i oceánech, železnice napříč kontinenty a v první polovině 19. století také hřmotné a poněkud těžkopádné omnibusy v Anglii. Svá léta slávy zažívaly parní osobní automobily – kočáry bez koní – koncem devatenáctého století a v prvních dvaceti letech století dvacátého, než definitivně podlehly konkurenci vozidel se spalovacími motory. Jejich historie je bohatá, plná zajímavé techniky, úspěchů i neúspěchů a je s nimi spojena řada nadšených konstruktérů, kteří parním pohonům automobilů věřili a často jim obětovali veškerý čas i majetek. A jak se v knize dočtete, někteří z nich byli i v nastupující konkurenci spalovacích motorů velice úspěšní.
Škoda – automobily na plakátech a v prospektech 1945-2022, Martin Kupec
V polovině června vychází zajímavá nová publikace Martina Kupce pod názvem „Škoda – automobily na plakátech a v prospektech, 1945-2022“. Vznikla z jeho sbírek historických plakátů a prospektů této české nejznámější automobilové značky. Kniha má celkem 20 kapitol, které ji zpřehledňují a zároveň textově doplňují. „Na přípravě jsem spolupracoval také s Archivem společnosti Škoda Auto/Škoda Muzeem, kde jsem konzultoval obrazové i textové části s kolegy z tamního archivu“, říká Martin Kupec.
Na co se mohou čtenáři v knize těšit? O vývoji, výrobě či historii jednotlivých typů automobilů Škoda už bylo vydáno několik knih. Co však, s jedinou výjimkou před více jak 16 lety, nebylo dosud publikováno, je vývoj reklamy, propagace a grafiky zachycené na plakátech a v prospektech Škoda. Zajímavé formáty, způsoby vizualizace, atraktivní motivy a kreativita tvůrců reklamy pro tuzemský i zahraniční trh od roku 1945 do současnosti dávají knize velkou příležitost zaujmout svého čtenáře, od příznivců značky Škoda až po milovníky automobilové historie.
Vydalo vydavatelství Moto Public, formát 26 x 21 cm, 420 stran.
Vavříny s vůní benzínu. Meziválečný automobilový sport, Petr Kožíšek
Vydalo NTM Praha
Měkké desky, formát 21 x 26 cm, 166 stran
Autor výstavy otevírané v říjnu 2021 připravil i přehledný katalog událostí, sportovních akcí, nejznámějších typů automobilů, trofejí, ale i osobností, které se významnou měrou podíleli na mimořádném rozvoji automobilového sportu v Československu v meziválečném období. Expozici v Technickém muzeu je možné navštívit ještě do 1. května 2022, uvidíte z bezprostřední vzdálenosti každý vystavený automobil a detaily vysoce uměleckých trofejí, ale katalog vám bude ještě dlouho připomínat příjemnou atmosféru.
Historie motorů Laurin & Klement a Škoda: II. díl 1949–2021, Martin Chlupáč
Rozměry: 215 × 300 mm
počet stran: 452
ISBN 978-80-908402-0-1
Automobily a motocykly s motorem Wankel, Michael Květoň
Publikace přibližuje historii tehdejší nové konstrukce spalovacího motoru a život tvůrce Felixe Wankela. Motor byl v prakticky použitelné podobě představen odborné veřejnosti v roce 1960. Svět užasl a na první pohled se zdálo, že začíná zcela nová éra spalovacího motoru. Automobilky i další výrobci spalovacích motorů horečně nakupovaly licence a začaly pracovat na vlastním vývoji Wankelova motoru. Avšak s rostoucími problémy postupně odpadaly, až zbyla samotná Mazda z Japonska, která vyráběla automobily s Wankelovým motorem do roku 2012. Nicméně Wankelův motor dosud neřekl svoje poslední slovo.
Karosárna Sodomka – ostatní výroba VIII. díl, Martin Štěpán
V rámci systematického zpracovávání pramenů ke slavné vysokomýtské karosárně Josefa Sodomky přichází na knižní trh další, již VIII. díl historie výroby ve Vysokém Mýtě. Monografie popisuje výrobu kočárů, saní, dětských vozítek, dálníku, skútru a zejména mnoha typů vlečných vozů, včetně obytných. Více nežli 400 dobových fotografií, část zakázkové knihy, kopie návrhových výkresů, technické dokumentace a dalších dobových dokumentů tvoří podstatný obsah publikace, která by měla přibýt k předchozím dílům.
L&K – ŠKODA, Part II – The Flight of the Winged Arrow
autor: Jan Králík a Petr Kožíšek
Nejlepší kniha o vozech L&K a Škoda (ANGLICKY)
L&K – ŠKODA, Part I – Upward Path 1895-1945
autor: Jan Králík a Petr Kožíšek
Nejlepší kniha o vozech L&K a Škoda (ANGLICKY)
Octavia dáma značky Škoda, Jan Tuček
Kniha je věnována všem automobilům Škoda Octavia z let 1959 až 2020. První Octavia vznikla v lednu 1959 modernizací vozu Škoda 440. Výroba její základní verze skončila na jaře 1964, kariéra kombi však pokračovala až do prosince 1971. V létě 1996 debutovala první novodobá Octavia, symbol vzestupu značky Škoda v rámci koncernu VW. Vyráběla se plných čtrnáct let, od jara 2004 souběžně s vozy druhé generace. Soutěžní Octavia WRC se v období 1999 až 2003 proslavila i v mistrovstvích světa v rallye. Octavia třetí generace (2012–2019) vynikala elegancí a moderní technikou stejně jako její nástupkyně představená v listopadu 2019.
Grada Publishing
Pevná vazba, formát 21,5 × 25,5 cm, 224 stran.
Českoslovenští karosáři, 1. díl, Pardubický kraj, Jiří Junek, Martin Štěpán
V Regionálním muzeu ve Vysokém Mýtě opět připravili radost všem zájemcům o historii bez ohledu na věkové skupiny. Vydali první část z nové edice o československých karosářích, který se věnuje na 208 stranách známým i již zapomenutým karosárnám na území dnešního Pardubického kraje. Karosářství bylo svého času velmi rozšířené a úzce souviselo s rozvojem automobilismu a automobilové výroby. Naproti tomu je dnes už tak trochu „vzpomínkovým“ oborem, schovaným kdesi v útrobách robotizovaných automobilek. A proto se autoři pod muzeem ve Vysokém Mýtě rozhodli popsat a zdokumentovat výrobu a historii československých karosáren. Výsledkem práce je první díl knihy, která mapuje historii osmi karosáren. Podařilo se získat velké množství unikátního materiálu, jako jsou dobové fotografie, plány i svědectví pamětníků či rodinných příslušníků. Díky nim mohli nadšení autoři vykreslit nejenom specifika karosářské výroby, ale i mnohé hospodářské a sociální aspekty období první poloviny 50. let 20. století. V prvé řadě však čtenářům předkládají příběhy nesmírně zajímavých, pracovitých a houževnatých lidí, kteří se zapsali do československé automobilové historie.
Automobil v českých zemích. Projížďka českou historií v automobilech ze sbírek Národního technického muzea, Petr Kožíšek
Vydalo NTM Praha
Pevná vazba, formát 25 × 27,5 cm, 332 stran
Kniha je plodem více než dvacetileté práce kurátora NTM Petra Kožíška. Jedná se o obsáhlý katalog unikátní automobilové sbírky Národního technického muzea, která patří k nejkvalitnějším teritoriálním sbírkám tohoto oboru ve světě. Chronologicky je zde představeno pět desítek nejhodnotnějších automobilů sbírky, které svými „profily“ vypovídají nejen o svém výrobci, vývoji a technickém a konstrukčním řešení, ale o celkovém historickém vývoji oboru na území českých zemí. Tyto automobily jsou díky své provozní historii výjimečnými svědky času. Kniha na 300 stranách přináší řadu nových informací, podrobností a dosud nepublikovaných dobových dokumentů a fotografií.
Škoda Auto – 100 years Automotive History
autor: Jan Králík
Anglický jazyk
L&K – Škoda. Teil I, – Jahre des Aufstiegs 1895-1945
Pevná vazba, formát A4, 423 stran, český jazyk
L&K – Škoda. II. díl, – Let okřídleného šípu 1945-2003
Pevná vazba, formát A4, 271 stran, český jazyk
Legendární Škoda 100/110 a její sourozenci
GRADA Publishing
Pevná vazba, formát 21 × 25 cm, 152 stran
ISBN: 978-80-247-3721-8
Let stříbrných šípů: Historie závodních vozů Mercedes-Benz, Petr Růžička
GRADA Publishing
Pevná vazba, formát 21,5 × 25,5 cm, 264 stran
Fenomén Mercedes-Benz & Čechy, Morava a Slezsko
Kromě výstižně a čtivě podané historie světoznámé značky Mercedes-Benz, zasazené do širšího kulturního, ekonomického a technologického kontextu, přináší publikace atraktivně zpracované životopisy sedmi klíčových osobností s kořeny v českém prostředí, které významně posouvaly vývoj stuttgartské ikony a spolu s ní i světového automobilismu. Samostatná kapitola je věnována nejstaršímu značkovému klubu na evropském kontinentu, založenému v Československu již v roce 1963. Vývoj produkce v průběhu více než sta let autoři demonstrují na příkladu tří tuctů vybraných automobilů pocházejících z největší státní a soukromé sbírky v ČR. Kniha má vzhledem k šíři záběru i hloubce a atraktivitě zpracování potenciál oslovit čtenáře doma i v zahraničí. Publikace vychází s podporou výhradního dovozce Mercedes-Benz Česká republika.
TATRA 813: historie, takticko-technická data, modifikace, Jiří Frýba
Jediná ucelená publikace o vývoji, výrobě a jednotlivých verzích vozidla Tatra 813 je zpracována především z archivních dokumentů Vojenského ústředního archivu/Vojenského historického archivu Praha. V úvodu seznámí čtenáře s prostředky využívanými pro tah dělostřelectva a velmi těžkých nákladů po 2. světové válce. V hlavní části knihy jsou informace o vývoji tahače Tatra 813, o výrobě prototypů a jejich zkouškách, a také o konstrukci návěsných zařízení požadovaných složkami armády. V nejobsáhlejší kapitole rozdělené do několika částí najdete takticko-technická data jednotlivých aplikací vozidla, která jsou doplněna nákresy a fotografiemi různých částí vozu. Nejpodrobněji je popsán základní typ tahače Tatra 813 8 × 8 (Kolos), ze kterého celá unifikovaná řada vychází. U ostatních provedení včetně civilních jsou uváděny především konstrukční změny. Přílohy obsahují nejen popisy návěsných zařízení tahače a použití motorů řady T 930 v jednotlivých dopravních prostředcích, ale také barevné fotografie vozidel T 813 a jejich nástupce T 815.
1000 mil československých 1933, 1934, 1935, Petr Kožíšek
Pro výstižné přiblížení rozsáhlého obsahu je možné napsat, že v reprezentační publikaci je zachyceno autorovo vyznání specifické disciplíně automobilového klání, konaného s různými obměnami až do současnosti. Záměr prvního ročníku soutěže, která se začala v Autoklubu na Opletalové připravovat už v únoru 1933, byla snaha propagovat hospodářskou krizí postižený domácí automobilový průmysl. Popis tří předválečných ročníků zabírá dvě třetiny obsahu publikace. Část původních fotografií soutěžních automobilů byla uložena v archivu Technického muzea, fotky prototypů byly zcela náhodou objeveny v nepoužívaném archivu, další série fotografií byly zapůjčeny z rodinných alb generací, které přímé účastníky znají už pouze z dochovaných ústních vzpomínek. Detaily jednotlivých ročníků přiblíží kopie dobového tisku. Na několika původních fotografiích jsou tovární automobily, které se již nikdy neúčastnily dalších závodů ani soutěží, po skončení 1. ročníku „mílí“ byly výrobcem zničeny – nesplnily naděje. Navazující jsou stránky s popisem vzpomínkových ročníků počínaje rokem 1970, kdy už bylo po republice dostatek nadšených majitelů historických vozidel. Poslední část jsou seznamy startujících a tabulky výsledků předválečných ročníků.
Cesta k Favoritu, Jan Králík
Že dlouhá a především trnitá cesta vývoje a výroby osobního automobilu Favorit stojí za pečlivé zdokumentování, věděl autor už před více než třiatřiceti roky. Tehdejší myšlenky musel zapudit, čekal a dočkal se! Vyvíjet cokoli nového při snaze vyhovět rozsáhlé spleti mnoha omezení a zákazů plynoucích z naprosto nesmyslných nařízení bylo v letech normalizace zcela nemožné. I když původní nápad na výrobu nového typu osobního automobilu v rámci RVHP vyšel z nejvyšších stranických míst. Ale konstrukční tendence světových automobilek naznačovaly značně odlišná řešení od původně zamýšlených. Postupného vývoje, někdy až ilegálního, se v Mladé Boleslavi ujali správní lidé. Množství práce s vývojem a potom s přípravou výroby bylo nepředstavitelné, ale lidi byli nadšeni. Nejvíce sil a času zabíraly boje s „větrnými mlýny“ – tehdy v podobě státního aparátu. Až byl Favorit zaveden do výroby, tak se vedoucí představitelé rozplývali v superlativech. Stejně jako ing. Andrej Barčák, tehdejší ředitel obchodní skupiny PZO Motokov: „Favorit byl pro Škodovku přelomový projekt. Škodováci sestrojili a pak vyrobili za podstatně horších podmínek vůz srovnatelný s jejich evropskou konkurencí. Na začátku byla jen spousta omezení, nic nebylo schváleno, šlo se do velkých rizik, ale za výsledek se škodováci vůbec nemuseli stydět.“
Vydal Motor Public, pevná vazba s přebalem, formát 22,5 x 21,5 cm, 118 stran
ISBN 978-80-906693-1-4.
Auta první republiky 1918 – 1938, Jan Tuček
Reprezentační publikace s dokonale zpracovanou grafikou připravena renomovaným autorem. Obsah tvoří popisy osobních automobilů vyráběných na území Československa v letech 1918 až 1938, jejich základních technických údajů. Vedle automobilů velkých továren (Praga, Škoda, Tatra) jsou prezentovány i vozy menších výrobců (Aero, Jawa, Walter, Wikov, Z), a také vozy malých značek (Disk, Enka, Gatter, Isis, Stelka, Trimobil …) – celkem 33 nejdůležitějších značek. V každé kapitole čtenář najde statistiky prodejů v jednotlivých letech, dobové ceny a další technické informace. Celkem 600 výhradně dobových fotografií je použito v kapitolách jednotlivých výrobních značek. Poslední kapitola obsahuje 52 kopií dobových prospektů uváděných automobilek. Knižní novinka bude ozdobou knihovny, zdrojem mnoha nových informaci, potěšením čtenáře a radostí majitele…
Obrněný transportér OT – 810: historie, technicko-taktická data, modifikace, Jiří Frýba
V letech po druhé světové válce musela obnovená armáda Československé republiky urychleně řešit problémy s nedostatkem bojové techniky, která měla zajistit vyšší pohyblivost a ochranu pěších jednotek. K dispozici měla pestrou směs obrněných transportérů, pocházejících ze zahraničních jednotek nebo z válečné kořisti. Nejvyšší počty pocházely z německé produkce. Německé polopásové transportéry HkL 6P, hovorově označené „Hakl“, posloužily jako vzor pro první poválečný obrněný polopásový transportér československé výroby OT-810. Jedná se o pozoruhodný a v mnoha ohledech unikátní stroj, který měl původně být vlastně pouhou vylepšenou kopií německého originálu. Postupnými úpravami se však vyvinul v úplně nové vozidlo, které sice zachovávalo původní koncepci ze čtyřicátých let, ale současně přineslo mnoho nových prvků. Renomovaný autor připravil obrazově i faktograficky originální knihu s dosud nepublikovanými materiály z vojenských archivů.
Historie automobilů Škoda od roku 1905 do současnosti, Jiří Dufek, Jan Králík
Výběr nejslavnějších automobilů vyráběných v Mladé Boleslavi. Na jednotlivých typech od první Laurinky až po současnost je patrný technický vývoj automobilů. Každý model je představen na detailním technickém průhledovém obraze Jiřího Dufka, doplněn o další technické kresby či ukázky výkresové dokumentace. Profil každého z předváděných automobilů je přiblížen v detailech barevné a černobílé fotografie z archivů autorů i automobilky. Velké množství obrazového materiálu je propojeno zajímavými texty Jana Králíka o vývoji jednotlivých modelů, jejich výrobě i sportovních úspěších a představuje také několik osobností z těch mnoha, které se o úspěch či známost mladoboleslavských automobilů zasloužily. Výpravná barevná kniha potěší každého, kdo se alespoň trochu zajímá o automobily a jistě osloví skalní fandy aut se značkou Škoda.
Legendární Škoda 1000 MB
Pro čtenáře, které zajímá historie motorismu, je u příležitosti 50. výročí vzniku automobilu Škoda 1000 MB připravena kniha o vývoji, přípravě a sériové velkovýrobě českého osobního vozu. V první části je stručná rekapitulace poválečných předchůdců z let 1946 až 1964. Množství dosud nezveřejněných fotografií představí prototypy i sériové „tisícovky“. Obsah nabízí kvalitní a ověřené informace o technických parametrech, zajímavostech z výroby, počtech vyrobených kusů pro domácí i zahraniční trh i sportovní úspěchy.
Obojživelné automobily: historie, technika, rozdělení, úpravy, Ivan Mackerle
Automobil patřil odjakživa na silnici. Od samých začátků, kdy nabyl praktického použití, se ale objevovali i odvážlivci, kteří po úpravách svépomocí zkoušeli vítězit nad vodou. Publikace je průvodcem s ilustracemi, ale i encyklopedií obojživelných vozidel. Mapuje oblast armádních, terénních i osobních vozidel schopných překonávat vlastní silou vodní toky. Na tuzemském knižním trhu dosud nebyla tato část automobilové historie a současnosti zpracována. V obsahu jsou vysvětleny teoretické základy pohybu vozidla ve vodě, přes historii vzniku obojživelníků až po technické parametry vojenských, terénních i osobních obojživelných vozidel od předválečného období až po současnost. Autoři připomínají i pozoruhodné amatérské výtvory a expediční výpravy. Doporučené čtení pro dobrodružné povahy, ale možná i nestandardní námět pro plánování dovolené na příští rok.
Auta východního bloku, Jan Tuček
Škoda, Tatra, Trabant, Wartburg, Polski Fiat, Dacia, Oltcit, Moskvič, Lada, Volga a další značky neodmyslitelně patřily ke koloritu předlistopadové éry. Někdy jsme nad nimi ohrnovali nos a toužili po něčem lepším. Většina z nás však stejně neměla na vybranou. Dnes se nad tím můžeme pousmát, zapomenout bychom však neměli. Nejen na onu dobu, ale ani na automobily, v nichž jsme tehdy jezdili.
A přece se točí, Jan Králík
Nová kniha ze skladu.
Autor, svým osobitým způsobem, vyjádřil svůj obdiv k sysifovskému snažení všech sběratelů a renovátorů automobilů, autobusů, motocyklů nebo stacionárních motorů, k jejich celoživotnímu pachtění, které na samém konci této cesty můžeme obdivovat a přitom říkat, že ti naši dědové to ale uměli vyrobit, vždyť ten stroj má vlastně i duši… Osudy těchto zapálených fandů, i jejich sbítrek jsou o to zajímavější, protože po 30 letech se mnoho změnilo. Knihu svými fotografiemi doprovodil Jiří Wagner.