Východočeské závody a okruhy. Století východočeského silničního závodění, Jiří Wohlmuth
Východočeské závody a okruhy. Století východočeského silničního závodění, Jiří Wohlmuth
Východočeské závody a okruhy. Století východočeského silničního závodění, Jiří Wohlmuth

Autor připravil další publikaci edice, která postupně pokrývá historií jízd a závodů na tuzemských silničních okruzích. V první předválečné části je vzpomenuto na začátky v Hořicích, Hradci Králové, Nové Pace, Bohdanči i Brandýse nad Orlicí a dalších místech. Druhá část se chronologicky věnuje poválečnému závodění z více než třiceti míst tohoto kraje – Litomyšle, Jičína, Nového Bydžova, Náchoda, Pardubic, Holic, Dvora Králové a mnoha dalších. V třetí samostatné části se seznámíte s několika výbornými závodníky, konstruktéry a mechaniky, jejichž jména se ve své době skloňovala po celé Evropě – Čeněk Junek, Vlastimil Rain, Václav Rathouský, Miroslav Felgr, Jiří Koštíř, Zbyněk Havrda. Konstruktéři, především ti motocykloví, dali uvedeným i jiným závodům punc technického vývoje a posunuli tak úroveň závodů dál. V Hradci Králové přišly na svět motocykly AHRA, ve Dvoře Králové nad Labem stroje Ravo, v Jaroměři motocykly MS, nedaleko Ústí nad Orlicí stroje Perti a ve stejném městě vstoupily stroje FGR i do nového jedenadvacátého století. A nebylo to všechno. V České Třebové vznikly motocykly VAB a v podkrkonošském Hostinném byly postaveny stroje Mali s českými motory Jawa a již zmíněným motorem AHRA. Publikace je doplněna mapkami okruhů, dobovými, dosud nepublikovanými fotografiemi a výsledky.

489  Přidat do košíku
Vavříny s vůní benzínu. Meziválečný automobilový sport, Petr Kožíšek
Vavříny s vůní benzínu. Meziválečný automobilový sport, Petr Kožíšek
Vavříny s vůní benzínu. Meziválečný automobilový sport, Petr Kožíšek

Vydalo NTM Praha
Měkké desky, formát 21 x 26 cm, 166 stran

Autor výstavy otevírané v říjnu 2021 připravil i přehledný katalog událostí, sportovních akcí, nejznámějších typů automobilů, trofejí, ale i osobností, které se významnou měrou podíleli na mimořádném rozvoji automobilového sportu v Československu v meziválečném období. Expozici v Technickém muzeu je možné navštívit ještě do 1. května 2022, uvidíte z bezprostřední vzdálenosti každý vystavený automobil a detaily vysoce uměleckých trofejí, ale katalog vám bude ještě dlouho připomínat příjemnou atmosféru.

590  Přidat do košíku
Západočeské závody a okruhy. Století západočeského silničního závodění, Jiří Wohlmuth
Západočeské závody a okruhy. Století západočeského silničního závodění, Jiří Wohlmuth
Západočeské závody a okruhy. Století západočeského silničního závodění, Jiří Wohlmuth

Západočeské závody a okruhy je další pokračování vzpomínek na motoristické závodění na městských okruzích a závodech do vrchu. Volně navazuje na vydání ze středních a severních Čech, Moravy a Slezska. Silniční závody v západních Čechách započaly v polovině dvacátých let minulého století. Byly o poznání skromnější než ty v ostatních částech republiky, ale například slavného závody v Plzni Lochotíně byly velmi významné a pravidelně v nich startovali závodníci zvučných jmen.
První předválečná část se zabývá nejen závoděním v Plzni a blízkém okolí, ale i v lázeňských Karlových Varech. Druhá část se chronologicky věnuje poválečnému závodění v řadě míst, Chebu, Kdyni, Klatovech i Nepomuku. V třetí samostatné části se seznámíte s několika výbornými závodníky, konstruktéry a mechaniky, jejichž jména se ve své době skloňovala po celé Evropě – Otto Krattner, Josef Lukšík, Albín Patlejch, Václav Pauer, Josef Sloup, František Sutnar, Miloslav Vališ. Knihu doplňují mapky okruhů, dobové, dosud nepublikované fotografie a rovněž tradičně nechybí ani výsledkové bilance.

299  Přidat do košíku
Moravské a slezské závody a okruhy, Století moravského silničního závodění, Jiří Wohlmuth
Moravské a slezské závody a okruhy, Století moravského silničního závodění, Jiří Wohlmuth
Moravské a slezské závody a okruhy, Století moravského silničního závodění, Jiří Wohlmuth

Kniha připomíná bohatou motoristickou minulost na Moravě. Ožívají v ní motoristické události, podoby okruhů a místa závodění v celé škále dálkových závodů, závodů do vrchu i na městských okruzích. Morava a Slezsko byly v minulém století velice silným regionem v oblasti silničního závodního motorismu. Mnoho jejich závodníků se zařadilo mezi naše nejlepší jezdce historie a jména Bartoš, Malina, Staša, Sojka, Veřmiřovský či Ondřejík i řada dalších, patřila k tomu vůbec nejlepšímu, co psalo naši historii. Bez nich by kniha neměla potřebnou atmosféru.V motoristických knihovničkách by proto neměla chybět. Možná, že mladší čtenáři dnes ani nevědí, že žijí ve městě, v němž se závodilo. Leckdy ani moderní digitalizované archivy nedokáží doložit, jak města žila a co všechno se tam konalo. Nezbývá než věřit, že tato kniha, trochu napraví dluh generace našich otců.

399  Přidat do košíku
Sedmdesátkrát Zlatá přilba
Sedmdesátkrát Zlatá přilba
Sedmdesátkrát Zlatá přilba

Vydavatel Sokrates Media s.r.o.

Pevná vazba, formát 24,5 x 22,5 cm, 324 stran

450  Přidat do košíku
Let stříbrných šípů: Historie závodních vozů Mercedes-Benz, Petr Růžička
Let stříbrných šípů: Historie závodních vozů Mercedes-Benz, Petr Růžička
Let stříbrných šípů: Historie závodních vozů Mercedes-Benz, Petr Růžička

GRADA Publishing
Pevná vazba, formát 21,5 × 25,5 cm, 264 stran

499  Přidat do košíku
Moje krásné trápení, Miroslav Špak
Moje krásné trápení, Miroslav Špak
Moje krásné trápení, Miroslav Špak

Monografie motocyklového závodníka Miroslava Špaka

Silnice, jako královna motocyklového sportu, má nejstarší mistrovství světa. U nás se mistrovství Československa pyšní datem svého vzniku v roce 1954 . Za doby jeho trvání se postupně měnila skladba kubatur. Nakrátko se v něm objevují také sajdkáry. Během trvání mistrovství Československa se v roli účastníků vystřídalo více jak 800 jezdců. Těm nejlepším z nich se podařilo zapsat své jméno natrvalo do historických tabulek vítězů. Cílem mého vyprávění je přiblížit jak pamětníků, tak mladé generaci atmosféru závodů pohledem do jejich zákulisí. To, jak přitažlivé a dramatické časy to byly, hovoří jednotlivé příběhy lidí, mechaniků, závodníků a také organizátorů silničních závodů motocyklů.

350  Přidat do košíku
Severočeské závody a okruhy, Století klasických závodních okruhů v severních Čechách, Jaroslav Kotrbáček a Jiří Wohlmuth
Severočeské závody a okruhy, Století klasických závodních okruhů v severních Čechách, Jaroslav Kotrbáček a Jiří Wohlmuth
Severočeské závody a okruhy, Století klasických závodních okruhů v severních Čechách, Jaroslav Kotrbáček a Jiří Wohlmuth

Silniční závody v severních Čechách započaly ve dvacátých letech minulého století. O nich i o známých a neznámých závodnících je tato výjimečná publikace. Reliéf tamní krajiny je kopcovitý, takže první závodní disciplíny se jely do vrchu. Tak to bylo v případě prvního předválečného závodu Schöber u Rumburku i druhého Krušnohorského závodu Dubí–Cínovec. Třetím závodem byl Lounský triangl, který, jak název napovídá, měl podobu okruhu. Druhá světová válka přerušila slibně se rozvíjející motoristický sport v tomto kraji. Už pouhý rok po válce se jely hned tři závody. Ten první byl odstartován v Turnově o Štít Českého ráje, další pak v Jablonci kolem přehrady Mšeno a následně v Liberci, kde se závodilo až do roku 1966. Ne všechna města měla stejné štěstí, někde mělo závodění jen jepičí život a po prvním ročníku už další nenásledoval. Tento osud měly například města Varnsdorf a Bílina. Poválečné závodění dosáhlo úctyhodných osmnácti míst, kde se závody pořádaly. Kromě těch už zmíněných se jelo v Ústí nad Labem, Mostě, Děčíně, ale také v menších městech, jako byl Terezín, Žatec nebo Roudnice nad Labem. Most se svojí závodní historií odlišuje od ostatních měst. Nejprve se závody konaly v centru starého Mostu, pak se přesunuly na autodrom, kde se odjely napínavé turnaje a kde se do roku 2003 jezdily i závody Intersérie.

349  Přidat do košíku
1000 mil československých 1933, 1934, 1935, Petr Kožíšek
1000 mil československých 1933, 1934, 1935, Petr Kožíšek
1000 mil československých 1933, 1934, 1935, Petr Kožíšek

Pro výstižné přiblížení rozsáhlého obsahu je možné napsat, že v reprezentační publikaci je zachyceno autorovo vyznání specifické disciplíně automobilového klání, konaného s různými obměnami až do současnosti. Záměr prvního ročníku soutěže, která se začala v Autoklubu na Opletalové připravovat už v únoru 1933, byla snaha propagovat hospodářskou krizí postižený domácí automobilový průmysl. Popis tří předválečných ročníků zabírá dvě třetiny obsahu publikace. Část původních fotografií soutěžních automobilů byla uložena v archivu Technického muzea, fotky prototypů byly zcela náhodou objeveny v nepoužívaném archivu, další série fotografií byly zapůjčeny z rodinných alb generací, které přímé účastníky znají už pouze z dochovaných ústních vzpomínek. Detaily jednotlivých ročníků přiblíží kopie dobového tisku. Na několika původních fotografiích jsou tovární automobily, které se již nikdy neúčastnily dalších závodů ani soutěží, po skončení 1. ročníku „mílí“ byly výrobcem zničeny – nesplnily naděje. Navazující jsou stránky s popisem vzpomínkových ročníků počínaje rokem 1970, kdy už bylo po republice dostatek nadšených majitelů historických vozidel. Poslední část jsou seznamy startujících a tabulky výsledků předválečných ročníků.

680  Přidat do košíku
200 Československých motoristických plaket z období 1922-1939
200 Československých motoristických plaket z období 1922-1939
200 Československých motoristických plaket z období 1922-1939

K výstavě PUDR a BENZÍN Troja 2000 připravil autor katalog s vyobrazením více jak 200 kusů pamětních plaket, mnohdy tvořených podle návrhů významných osobností designu – Španiel, Nušl, Axmann, Švec, Pištora, Pichl a další. Rozhodující pro výběr byla dvě kritéria – aby plaketa byla vydaná na území Československa v období před druhou světovou válkou. Motoristické plakety jsou v dnešní době úzce specializovanou sběratelskou disciplínou. Publikace poučí a může nasměrovat k tématické tvorbě soukromé sbírky.

300  Přidat do košíku
Soutěž Malou dohodou 1937, Jan Tuček
Soutěž Malou dohodou 1937, Jan Tuček
Soutěž Malou dohodou 1937, Jan Tuček

Automobilová a motocyklová soutěž Malou dohodou byla největším motoristickým podnikem organizovaným v meziválečném Československu a v jeho spřátelených zemích. Historicky první knižní publikace věnovaná této motoristické soutěži, jež se jela v září 1937 na trase Praha–Bratislava–Košice–Užhorod–Kluž–Bukurešť–Bělehrad, líčí přípravy a průběh této ojedinělé akce a přináší dosud nezveřejněnou startovní listinu i kompletní výsledky soutěže. Z Prahy odstartovalo 73 automobilů a 58 motocyklů, z nichž devět mělo postranní vozík, a v cíli v Bělehradě bylo klasifikováno 63 vozů, 40 sólových motocyklů a tři sajdkáry. Není bez zajímavosti, že vítěze tohoto přes 2400 km dlouhého a týden trvajícího klání určila až závěrečná jízda zručnosti na vojenském cvičišti na předměstí Bělehradu. Poutavý příběh ilustruje 170 dobových fotografií, z nichž mnohé jsou publikovány poprvé.

99  Přidat do košíku
Středočeské závody a okruhy, Století středočeského silničního závodění, Jaroslav Kotrbáček a Jiří Wohlmuth
Středočeské závody a okruhy, Století středočeského silničního závodění, Jaroslav Kotrbáček a Jiří Wohlmuth
Středočeské závody a okruhy, Století středočeského silničního závodění, Jaroslav Kotrbáček a Jiří Wohlmuth

Přijatelné vzdálenosti mezi osídlenými místy, ale i dobrá silniční síť středních Čech umožnily napsat zajímavou historii závodění v tomto kraji. Už před více než 110 lety se zde začaly jezdit dálkové závody, závody do vrchu a městské okruhy. V mnohých městech mělo závodění jen jepičí život a po prvním odjetém ročníku už další nenásledoval (Kralupy nad Vltavou, Vlašim, Horoměřice, Roztoky u Prahy). Avšak byla místa, kde se jezdilo i několik desetiletí (Městec Králové – 40 ročníků; Kolín – 16 ročníků; Mělník – 13 ročníků). Autoři ke každému z třiceti devíti míst dohledali přesné trasy závodů, informace z pořadatelské činnosti a výsledkové listiny se jmény závodníků známých i neznámých a vše okořenili zajímavostmi z dobového tisku. Pamětníci nad stránkami zavzpomínají a zástupci mladších generací se budou podivovat, kde a na jakých silnicích se závodníci rvali o prvenství.

349  Přidat do košíku
Sůva ze Smrčí, Petr Hošťálek
Sůva ze Smrčí, Petr Hošťálek

Takřka v den 90. narozenin pana Rudolfa Sůvy přibyla na knižní pulty novinka z vydavatelství Grada Publishing. Kluk ze Smrčí nad Železným Brodem o sobě tvrdil, že je nejrychlejším pekařem, když v pracovní dny rozvážel v sajdkáře uložené výrobky z tátovy pekárny a v neděli jel s timtéž motocyklem na silniční závody. Divácky atraktivní, ale jezdecky náročné disciplíně s motocyklem BMW, který byl používán Wehrmachtem při evropské expanzi, se hlavní aktér věnoval od prvních poválečných měsíců. V době kdy neexistovaly televizní přenosy, měly motocyklové závody neuvěřitelné počty příznivců a diváků. Padesátá léta po válce byla obdobím největšího rozvoje motocyklových disciplín. Používalo se doslova vše „co jezdilo“. Čtenářům se dostává bohatý text s množstvím dosud nezveřejněných fotografií, které přiblíží krásnou dobu nadšení, kdy motivací bylo dosažení nejlepších sportovních výkonů.

249  Přidat do košíku
Automobilové a motocyklové závody v Praze a blízkém okolí, Jiří Wohlmuth
Automobilové a motocyklové závody v Praze a blízkém okolí, Jiří Wohlmuth

Autor se pohybuje kolem tratí silničních závodů snad od chlapeckého věku. Stejně dlouhou dobu se snaží vytahovat z pamětníků dochované vzpomínky, které se mnohdy vzájemně rozcházejí. Dlouhodobá myšlenka zpracovat „závodnickou“ část historie regionu dostala poslední impuls v letošním srpnu při Strahovském okruhu. Probíraje vlastní rozsáhlý archív, zmobilizoval blízké přátelé, pamětníky, zabořil se do archívu ČTK, aby po večerech zpracoval podklady. Výsledek dodaný vydavatelem v rekordním čase na pulty knihkupců potěší přátelé, fandy a pamětníky automobilových a motocyklových závodů. Množství dosud nepublikovaných faktů a fotografií poodhalí zcela nové informace o sportovních akcích, které vždy přilákaly množství soutěžících i diváků. Pořiďte si báječné čtení pro dlouhé zimní večery.

299  Přidat do košíku
Živote, díky: příběh Z. Havrdy aneb z Hradce Králové na okruhy velkých cen mistrovství světa, Jiří Wohlmuth
Živote, díky: příběh Z. Havrdy aneb z Hradce Králové na okruhy velkých cen mistrovství světa, Jiří Wohlmuth

Znalec, pamětník, ale především renomovaný autor připravil závodnické curriculum vitae Zbyňka Havrdy, bývalého špičkového královéhradeckého závodníka a několikanásobného mistra republiky. Od prvních krůčků za řídítky přes osudová setkání, nezdary, úspěchy až po osobní tragédii – tak jak šel život ve své krutosti. To je výsledek vzpomínek dnes aktivního důchodce, jak je postupně odkrýval při opakovaných setkáních s autorem. Příběhy, které se musí prožít a které by nikdo nedokázal vymyslet, včetně množství původních fotografií, tvoří zajímavou možnost jak příjemně strávit čas s knihou.

399  Přidat do košíku
Česká silnice 1945 – 1955, Jan Lahner
Česká silnice 1945 – 1955, Jan Lahner

Celoživotní vášeň pro motocyklové závody, pečlivé studium archivů, shromažďování vzpomínek pamětníků a dobových fotografií, programů dávno zapomenutých závodů a novinových výstrižků převedené do přehledně uspořádaných 270 stran velkého formátu v pevné vazbě. Tak vypadá opus magnum Jana Lahnera Československá silnice 1945-1955. Uznávaný motoristický historik Jan Lahner sestavil naprosto ojedinělé dílo dokumentující motocyklové závody na našich silnicích v prvním poválečném desetiletí. Každému roku z tohoto období je věnována jedna kapitola podrobně popisující jednotlivé motocyklové závody. Každou kapitolu doplňují životopisy závodníků, kteří se v těch letech na silničních závodech potkávali a tvořili tehdejší špičku. Životní osudy závodníků jakými byli Kostlivec, Bubeníček, Lucák, Dusil, Kněz, Jiří a Jaroslav Simandlovi nebo Jiří Koštíř a mnoha dalších dosud nebyly nikde zveřejněny. Podobně byly dosud veřejnosti neznámé mnohé z více než 600 černobílých fotografií, které kniha obsahuje. Poslední kapitoly obsahují technický popis zajímavých závodních motocyklů a přehledně uspořádanou tabulku všech zjištěných výsledků závodů.

1 000  Přidat do košíku
A century of the fastest Škoda cars, Jan Králík
A century of the fastest Škoda cars, Jan Králík

Anglická verze knihy Století nejrychlejších vozů Škoda.
Výpravná kniha přibližuje stoletou historii motoristického sportu spojenou se značkami Laurin & Klement a Škoda. Můžete s v ní seznámit s úžasnými příběhy prvních závodníků na motocyklech L&K, tak jako se soutěžními hvězdami mladoboleslavské značky v čele s Johnem Hauglandem, Romanem Krestou, Arminem Schwarzem či Svatoplukem Kvaizarem. Kniha se samozřejmě věnuje i okruhovým závodům, maratonským soutěžím či autokrosu. A navíc v ní najdete zcela unikátní snímky či kresby soutěžních a závodních vozů Škoda a další desítky dobových černobílých i barevných fotografií.

1 500  Přidat do košíku