Dějiny státní autobusové dopravy v Československu. 2. díl Poštovní autobusy 1919-1932
Dějiny státní autobusové dopravy v Československu. 2. díl Poštovní autobusy 1919-1932

Druhý díl vícesvazkových Dějin státní autobusové dopravy vychází pod názvem Poštovní autobusy 1919 – 1932. Autorem knihy je opět Petr Hoffman, který na jejím obsahu spolupracoval s Poštovním muzeem České pošty. Nová kniha tentokrát čtenáře zavádí do mladé Československé republiky krátce po jejím vzniku. Po několikaleté přestávce, způsobené 1. světovou válkou, se provozovatelem linkových autobusů opět stala poštovní správa, ale na rozdíl od předválečného Rakouska-Uherska již řízená nově založeným ministerstvem pošt a telegrafů v Praze. Kniha ve čtyřiceti kapitolách podrobně popisuje počáteční slibný rozvoj státní autobusové dopravy i období její stagnace v polovině dvacátých let, kdy přestávala být konkurenceschopná vůči soukromým autodopravcům. Na sklonku téže dekády se však poštovní autobusy díky rozsáhlým investicím do vozidel a jejich technického zázemí opět staly moderním dopravním prostředkem, každodenně využívaným nejširšími vrstvami obyvatelstva.

Roky v názvu knihy vymezují období, ve kterém státní poštovní autobusy s hromadnou přepravou cestujících v Československu jezdily. Od konce roku 1927 k nim začaly přibývat autobusy Československých státních drah a po pěti letech souběžného provozu jimi byla od 1. ledna 1933 autobusová doprava Československé pošty zcela pohlcena. Kromě linkové autobusové dopravy zajišťovala poštovní správa v několika velkých městech (Hradci Králové, Pardubicích, Plzni, Prostějově a také v Praze) městskou autobusovou dopravu, které je v knize věnována samostatná kapitola. Poštovní správa rovněž provozovala nákladní automobily – zpočátku i pro komerční účely, později už jen pro vlastní potřebu.

V knize je 228 unikátních a většinou dosud knižně nezveřejněných fotografií, reprodukovaných z originálních předloh ze sbírky Poštovního muzea a soukromých sbírek. Doplněny jsou více než 110 faksimilemi dokumentů (novin, korespondence, výnosů, protokolů, předpisů, mapek a výkresů) a jízdních řádů poštovní autobusové dopravy. Nechybí ani přepisy dobových textů, tabulky se statistickými údaji a úplné přehledy státních autobusových linek z první poloviny dvacátých a z počátku let třicátých, kdy státní poštovní autobusová doprava dosáhla svého vrcholu. Součástí knihy jsou také přehledy autospráv, jim přidělených poštovních autobusů a jejich základních technických parametrů. Stejně jako v prvním dílu Dějin státní autobusové dopravy (Poštovní autobusy 1908 – 1914) je samostatná kapitola věnována poznávacím značkám státních poštovních autobusů, které byly až do roku 1932 všechny evidovány na pražském policejním ředitelství, i když autobusy trvale jezdily třeba na Moravě nebo na Slovensku. Publikace obsahuje přehlednou chronologii státní autobusové dopravy a výkladový slovník dobových pojmů. Na konci knihy je připojeno německé a anglické resumé a chronologie v obou těchto jazycích.

 

980,00 včetně DPH Přidat do košíku
Expedice Peking 40.000km 1.část
Expedice Peking 40.000km 1.část

Cestopisné zápisky z dlouhé cesty, kterou autor podnikl na svém motocyklu z Českých Budějovic do Pekingu.
Jihočeský motorkář a cestovatel se rozhodl splnit si klukovský sen a vydat se po trase prvního dálkového automobilového závodu z Pekingu do Paříže. Tato kniha líčí první část cesty, v níž jel z Českých Budějovic až do Pekingu, a to přes Rusko a Mongolsko. Průběh cesty je líčen ve čtrnácti kapitolách, pojatých jako chronologické cestovní zápisky. V celé knize autor nezapře nadšeného motorkáře, když si všímá hojně stavu komunikací, vozidel, která potkává, a ostatních motoristů na cestě. Dobře jsme také informováni o jeho motocyklu a jeho technickém stavu. Z toho důvodu se poznámky příliš nevěnují přírodě, ale kromě vozidel také lidem, které autor na cestě potkává, jejich kulturnímu prostředí a zvyklostem. Kniha je první částí, líčící polovinu cesty. Fotografie v textu jsou autorovy.

499,00 včetně DPH Přidat do košíku
Autobusy první republiky a protektorátu 1918–1945
Autobusy první republiky a protektorátu 1918–1945
Autobusy první republiky a protektorátu 1918–1945

V edici Retro přichází na knižní trh novinka mapující výrobu autobusů a trolejbusů v Československu v letech 1918 až 1948. Největší část trhu tehdy ovládaly tři hlavní československé automobilky: Praga, Tatra a Škoda. Kromě toho existovaly desítky malých i velkých karosářských firem, které individuálně stavěly autobusové nástavby na různých tuzemských i zahraničních podvozcích. Čtenáři se seznámí s počátky výroby autobusů a trolejbusů na našem území, s jejím rozkvětem ve dvacátých letech a úpadkem za hospodářské krize a se změnami, které pak přineslo období druhé světové války a následující roky. Bohatá textová část je doplněna konstrukčními detaily, technickými parametry a především množstvím unikátních, často dosud nikdy nepublikovaných fotografií. Poznáme životní osudy významných karosářů (Sodomka, Uhlík, Petera a další). Vhodný vánoční dárek pro mužskou populaci, bez omezení věku.

 

469,00 včetně DPH Přidat do košíku
Sanitky v Československu a Česku 1918-2018
Sanitky v Československu a Česku 1918-2018
Sanitky v Československu a Česku 1918-2018

V prosinci přichází na knižní pulty kniha „Sanitky v Československu a Česku“ z nakladatelství Grada Publishing. Autor několika odborných publikací Jan Tuček je znalec historie a stálý spolupracovník Motor Journalu. Kniha mapuje vývoj sanitních automobilů v našich zemích od počátku minulého století do současnosti. Přináší dosud nezveřejněnou přehlídku zakázkových sanitních karoserií z období první i druhé republiky a protektorátu. Připomíná sériově vyráběné sanitky i prototypy z let 1945 až 1990 a nabízí pestrou paletu sanitních vozidel zhotovených a provozovaných u nás během posledních tří desetiletí. Má 312 stran a ilustruje ji více než 500 fotografií, z nichž většina nebyla dosud publikována.

599,00 včetně DPH Přidat do košíku
Obrněný transportér OT – 810, Historie, technicko-taktická data, modifikace
Obrněný transportér OT – 810, Historie, technicko-taktická data, modifikace
Obrněný transportér OT – 810, Historie, technicko-taktická data, modifikace

V letech po druhé světové válce musela obnovená armáda Československé republiky urychleně řešit problémy s nedostatkem bojové techniky, která měla zajistit vyšší pohyblivost a ochranu pěších jednotek. K dispozici měla pestrou směs obrněných transportérů, pocházejících ze zahraničních jednotek nebo z válečné kořisti. Nejvyšší počty pocházely z německé produkce. Německé polopásové transportéry HkL 6P, hovorově označené „Hakl“, posloužily jako vzor pro první poválečný obrněný polopásový transportér československé výroby OT-810. Jedná se o pozoruhodný a v mnoha ohledech unikátní stroj, který měl původně být vlastně pouhou vylepšenou kopií německého originálu. Postupnými úpravami se však vyvinul v úplně nové vozidlo, které sice zachovávalo původní koncepci ze čtyřicátých let, ale současně přineslo mnoho nových prvků. Renomovaný autor připravil obrazově i faktograficky originální knihu s dosud nepublikovanými materiály z vojenských archivů.

349,00 včetně DPH Přidat do košíku
Legendární Praga V3S
Legendární Praga V3S
Legendární Praga V3S

Nákladní automobil Praga V3S je náš nejznámější a nejdéle vyráběný užitkový automobil, který dosud jezdí. Dokázal si získat pověst nezničitelného dříče, který je provozně nenáročný, lehký a projede velmi těžkým terénem. Nová publikace čerpá z vojenských archivů, kam se běžný čtenář nedostane. Přináší tak kromě technických dat a fundovaného výkladu o historii vozu unikátní, dosud nepublikovaný přehled jednotlivých vojenských aplikací tohoto vozidla.

399,00 včetně DPH Přidat do košíku
Klenoty z kapoty
Klenoty z kapoty

Obsah je věnován plaketám, které jsou půvabnou kapitolou dlouhé cesty motorismu první poloviny 20. století. Drobná umělecká dílka vypráví o autorech, kteří je tvořili, ale i o bohatém, pestrém rozporuplném spolkovém životě motoristů. Produkce sochařských a grafických děl je představena v širokém záběru od exkluzivních až po méně zdařilé kusy z pohledu výtvarného i řemeslného. Všechny plakety mají významnou dokumentární hodnotu. Je zajímavé sledovat, jak se autoři, sochaři a medailéři dokázali vyrovnat s automobilní a motocyklovou tematikou. Některé z uvedených plaket snesou srovnání s celosvětovou meziválečnou úrovní a zůstávají uměleckými díly s vysokou nadčasovou hodnotou.

450,00 včetně DPH Přidat do košíku
Zbarvení a označování vozidel československé armády v letech 1945–1992
Zbarvení a označování vozidel československé armády v letech 1945–1992

Obsah knižní novinky umožní doplnit si či upřesnit znalosti o vzhledu bojové techniky čs. armády od prvních měsíců její obnovy roku 1945 až po její zánik v roce 1992. Zájemci o historii se budou orientovat v široké, relativně nepřehledné škále  zbarvení a označování. Jde o dosud nezpracovanou část historie poválečné ČSA. Autor čerpal z mnoha složitě dostupných archivních materiálů, ze složek jednotlivých útvarů armády, přičemž se snažil při zveřejňování dobových dokumentů co nejvíce přiblížit jejich autentickému vzhledu. Mnohá bílá místa doplnilo též svědectví dosud žijících pamětníků a nadšených sběratelů. Díky této knize už nebude nikomu vojenská technika splývat v jednu zelenou masu, protože zjistí, že skutečnost byla mnohem barvitější, že nebyla jen fádně zelená s nenápadnými žlutočernými tabulkami evidenčních čísel. Kniha je vybavena mnoha kresbami, schématy a barevnými fotografiemi.

329,00 včetně DPH Přidat do košíku
ČKD kontra(kt) Škoda
ČKD kontra(kt) Škoda

Práce z dějin techniky a přírodních věd, svazek 34 přiblíží detaily konkurenčního boje mezi firmami Českomoravskou-Kolben- Daněk a Akciovou společností, dříve Škodova závody v Plzni v letech 1928 – 1932. Tehdejší dva největší strojírenské podniky v meziválečném období sváděly mezi sebou boje o zákazníky. První část mapuje léta 1928 a 1929, druhá část popisuje období od počátků hospodářské krize v letech 1930 až 1932. V jedné fázi vývoje vzájemných vztahů dokonce vytvořily společnou organizaci pro odbyt. Autor čerpající z archivních pramenů nabízí čtenářům podstatnou část zcela nových, dosud nepublikovaných informací.

275,00 včetně DPH Přidat do košíku
Poštovní autobusy 1919 – 1932 2. díl
Poštovní autobusy 1919 – 1932 2. díl

Publikace s bohatým obrazovým (převážně fotografickým) doprovodem, vycházející ve spolupráci s pražským Poštovním muzeem České pošty, přináší na 256 stranách velkého formátu podrobné a dosud nepublikované údaje o skromných počátcích, nadějném rozvoji a nečekaném konci všech systémů státní poštovní (linkové) autobusové dopravy na území Čech, Moravy, Slezska a Slovenska před 1. světovou válkou, kdy tyto země byly součástí rakousko-uherské monarchie. Kniha vznikla na základě dlouholetého studia archivních materiálů a její autor Petr Hoffman si klade za cíl atraktivní formou přiblížit nejstarší dějiny naší autobusové dopravy a napravit některé dosud publikované omyly a tradované mýty.

980,00 včetně DPH Přidat do košíku
Vojenské nákladní automobily Škoda 1919–1951
Vojenské nákladní automobily Škoda 1919–1951

Autor předkládá zájemcům o automobilovou historii výsledky dlouhodobého hledání v civilních i armádních archivech a pohovorů s pamětníky, to vše pečlivě složeno do chronologické mozaiky. Vývoj a výroba armádních speciálů v plzeňské Škodovce v letech 1919 až 1951 dosud nebyla knižně zpracována. Koncern Škoda byl největší zbrojovkou rakousko-uherské monarchie, ale nikdy se přímo nevěnoval produkci automobilů. Změna nastala až po vzniku samostatné republiky. Zavedení tuzemští výrobci neměli na státních zakázkách pro armádu zájem, na rozdíl od plzeňského koncernu, který ale neměl dostatečné zkušenosti. Od vývoje až po prototypovou výrobu dokázali v Plzni v krátké době nabídnou automobily vlastní konstrukce.

Průřez vývojem a výrobou z uvedených let je doplněn technickými parametry všech typů. Úspěchy jednotlivých modelů, výsledky armádních zkoušek, ale i omyly a slepé cesty najde čtenář přehledně uspořádané a doplněné cennými původním dosud nepublikovanými fotografiemi.

369,00 včetně DPH Přidat do košíku
Móda v ulicích protektorátu
Móda v ulicích protektorátu

Jako zrcadlo tíživých životních podmínek v období protektorátu je nutné brát i tehdy užívanou módu. Z pultů obchodů zmizely kromě potravin i látky a boty. Ale i v době všeobecného nedostatku a přídělového systému se ženy nevzdávaly touhy po elegantním a slušivém oděvu. Výsledkem nápadů a fantazie žen byly nové střihy, kombinování, přešívání i za cenu změny linie. Autorka, specializující se na historii módy přiblížila dobře zpracovaným textem a dobovými fotografiemi život a oděvy všedních i svátečních dnů v domácnostech, továrnách, ale i na plesech hvězd stříbrného plátna. Publikace je standardem pro majitele historických vozidel, kteří mají zájem používat dobové oblečení.

399,00 včetně DPH Přidat do košíku
Zmizelá Praha – Automobilové a motocyklové závody
Zmizelá Praha – Automobilové a motocyklové závody

První motocyklový závod v Praze byl odstartován 17. května 1903. Kritérium na 25 kilometrů zahájilo bohatou historii motoristických podniků v hlavním městě. Například závod do vrchu Zbraslav – Jíloviště proslavil Prahu v celé Evropě, jiné se staly legendou, což lze bez nadsázky říct o závodě 1000 mil československých. Mnohé ovšem zavál čas – jen znalci dnes vědí, že se jezdil například závod do vrchu Jenerálka. Z fotografií tohoto dílu Zmizelé Prahy bohatě voní benzín, líh, olej, ricin, éter a všechno co se nalévalo do nádrží závodních strojů.

360,00 včetně DPH Přidat do košíku
Československé tankové síly 1945 – 1992
Československé tankové síly 1945 – 1992
Československé tankové síly 1945 – 1992

Takřka padesátiletou historii tankových jednotek tvořící hlavní údernou sílu poválečné československé armády zpracoval autor, který se již obsahem předchozích publikací zapsal do povědomí čtenářů jako specialista a znalec mobilní armádní techniky. Text popisuje jednotlivé fáze vývoje pancéřové techniky z hlediska konstrukčního provedení a pokroku, výrobní základny, organizačního členění a předpokládaného použití. Především politické aspekty ovlivňovaly vývoj, výrobu a vnitřní armádní organizaci, ale i celý chod národního hospodářství, které v době míru za vysokých finančních nákladů a lidských zdrojů produkovalo stovky pancířů v průběhu roku. Statistika tuzemské výroby s ohromujícími čísly dokladuje možnou konkurenci s největšími velmocemi, jako byly tehdejší SSSR a USA. Přehledná chronologická forma jednotlivých typů stejně jako celý obsah knižní novinky osvěží vzpomínky všech, kteří ovládali popisovanou techniku, potěší znalce, historiky a rozšíří znalosti fandů a členů military klubů.

369,00 včetně DPH Přidat do košíku
Automobil a spalovací motor
Automobil a spalovací motor

Autor zpracoval chronologický přehled vývoje konstrukčních řešení a mezníků dlouholetého vývoje spalovacích motorů s přihlédnutím k politicko-ekonomickému vývoji ve světě, především však v Evropě. Přehledně zpracovaná grafika umožní rychlou orientaci v době, výrobních značkách a jménech význačných osobností. Obsahem ojedinělá publikace nabízí ucelený pohled do dějin automobilu, což umožní i orientaci a odhad vývoje v nejbližší budoucnosti.

299,00 včetně DPH Přidat do košíku
Sleva
Encyklopedie československých autobusů a trolejbusů IV. díl
Encyklopedie československých autobusů a trolejbusů IV. díl

Další novinkou pražského nakladatelství Corona je publikace, na kterou již delší dobu čekají fandové, historici a všichni majitelé předchozích tří dílů encyklopedie, zabývající se historií motorismu a hromadné dopravy. Celý obsah čtvrtého dílu věnoval autor zahraničním typům autobusů a trolejbusů, které byly na území naší republiky vyráběny, částečně v licenci, nebo jako karosářské individuální stavby. V celé řadě případů se jednalo o trofejní vozidla, nebo to byla vozidla dodaná spojenci v rámci pováleční spolupráce. Poutavý obsah přivede čtenáře až k roku 1989, který je pomyslným milníkem ve vývoji autobusové a trolejbusové dopravy v bývalém Československu.

950,00 800,00 včetně DPH Přidat do košíku
Vyprodáno
Československé sajdkáry
Československé sajdkáry

Kniha ve které autor poprvé přináší čtenářům dosud nezpracovaný přehled z několika odlišných úhlů kdysi velice populárního, ale dnes již částečně zapomenutého vozidla. Podstatná část publikace přibližuje tuzemskou předválečnou produkci s navazujícím přehledem sajdkár z Výrobního družstva Velorex z poválečného období. Sajdkáry jsou stejně jako v minulosti naprosto ojediněle montovány k sólo motocyklům, pokud pomineme zahraniční tovární montáž s motocykly Ural a Dněpr.

359,00 včetně DPH Čtěte více
Encyklopedie českých traktorů
Encyklopedie českých traktorů

Už první řádky osvětlí čtenářům technický vývoj, na jehož začátku byly lokomobily a následovaly motorové pluhy a traktory. Dalších deset stran textu při-blíží standard dělení traktorů podle účelu použití, druhu, konstrukce, typu motoru a paliva. Následující a rozsahem podstatná část publikace představuje traktory seřazené abecedně od prostějovského Agroservisu až po brněnský Zetor. Text je obohacen tabulkami technických parametrů a počty vyrobených kusů jednotlivých typů. Autor zpracoval téma čtenářsky přijatelnou formou.

349,00 včetně DPH Přidat do košíku
Kuchařka Elišky Junkové
Kuchařka Elišky Junkové

Eliška Junková jak ji neznáme! Chuťové buňky řádně aktivuje obsah rozdělený na čtyři samostatné oddíly: předkrmy, polévky, hlavní jídla a dezerty. Mezi jednotlivými chody je vždy dvoustrana kopií pořízených z původních fotografií pocházejících z rodinného alba paní Elišky. Barevné fotografie hotového pokrmu jsou na každé stránce doplněny kratičkým výstižným návodem jak postupně zpracovat suroviny. Nejenom benzínem je motorista živ – a navíc se paní Eliška pohybovala mezi muži a věděla co má úspěch na talíři. Poděkujte partnerce za celoroční péči pěknou knížkou pod vánočním stromečkem.

350,00 včetně DPH Přidat do košíku